De VIA-agent van het jaar is Bart Brugman. Hij is blij met de onderscheiding, maar moet zelf steeds meer aan marketing doen omdat ‘zijn’ merken weinig ondersteuning bieden.
Waarom ben je als winnaar uit de bus gekomen?
‘Via-via ben ik een beetje achter de motivatie van de jury gekomen; het gaat er onder andere ook om hoe je je manifesteert. Ik ben zeer actief op allerlei social media, benader regelmatig zelf de pers, zorg voor goede foto’s, houd mijn eigen website goed bij, sta regelmatig in de woonbladen en dan raak je wel een beetje bekend. Ik doe zelf steeds meer aan marketing omdat mijn merken dat nalaten. Zo word ik zelf een beetje een merk en dat wil ik eigenlijk helemaal niet, ik ben agent.’
Waarom doen jouw merken zo weinig aan marketing?
‘Het geldt niet alleen voor mijn merken, het geldt eigenlijk voor de meeste merken. Het is al een paar jaar zo; zij weten niet wat er moet gebeuren en beperken zich tot het maken van collecties. Mensen die werken bij die merken - specifiek degenen die verantwoordelijk zijn voor de marketing en pers - denken vaak dat adverteren de enige vorm van marketing is. Maar daarvoor ontbreekt het budget en ik denk dat je ook op andere manieren marketing kunt bedrijven. Als je niet weet wat je moet doen, ga dan nadenken hoe het wel kan. Het begint al met de foto’s – ik krijg je foto’s waarbij zij stof als decor gebruiken. Ja, dan lijkt het net behang. Of ze zetten het op een stoeltje. Dan denkt de klant: hee, zij verkopen stoelen. Maar dat is niet zo, ik verkoop een halffabrikaat. Daarom zeg ik ook altijd: zorg voor goede foto’s. Dat geldt ook voor de informatievoorziening, die is onvoldoende. Daarom maak ik vaak zelf persberichten en verstuur die ook zelf. Het gevolg is dat ik regelmatig met mijn hoofd in de woonbladen sta. Maar ik ben geen merk, ik ben een agent.’
Jezelf als merk neerzetten is toch mooi?
‘Ik doe het niet voor mijzelf, ik doe het om mijn merken voor het voetlicht te brengen. Oke, ik ben een lastig mannetje. Ik geef kritiek aan de marketing- en persmensen mensen bij die merken en dat vinden zij natuurlijk niet leuk. Soms doen zij wat met die kritiek en voeren veranderingen en verbeteringen door, daar ben ik blij mee.’
Wat ga je doen met die prijs?
‘Ik heb het op alle social media gezet die je maar kunt bedenken en wie weet. Ik ga proberen de vereniging wat nieuw leven in te blazen en wil onder meer leden gaan werven, vooral uit mijn eigen marktsegment. Er is sprake van enige vergrijzing en het is jammer dat veel leden geen profiel hebben aangemaakt op de VIA website. Doe dat, zou ik zeggen.’
Hoe gaat het momenteel met de markt?‘
Nederland gaat niet lekker, laat dat duidelijk zijn. Ik heb naast mijn eigen showroom er ook een in het ETC en ik heb het daar enorm naar mijn zin. Ik heb voor drie jaar bijgetekend, de showroom wordt binnenkort vergroot en ik probeer collega’s over te halen om naar Culemborg te komen. Aan de andere kant ben ik niet blind voor de realiteit. Ik zie collecties kleiner worden en firma’s die zich anders presenteren. De markt verandert en sinds 2008 ben ik ongeveer de helft van mijn detailklanten kwijt. Die zijn gestopt of hebben de winkel op slot gedaan en werken vanuit een gesloten huis. Je moet daarom óók bezig zijn met andere doelgroepen en voor een deel zijn dat mensen zonder winkel. Of je die mensen stylisten noemt of anders, maakt mij niet uit. Voor mij is het criterium dat men professioneel bezig is.’
Je noemde jezelf tijdens de pitch, net voor de verkiezing, een slechte agent. Hoe zit dat?
‘Ha-ha. Ik ben een slechte agent omdat ik het al jaren doe en nog steeds niet rijk ben. Dat heb ik gezegd. Maar ik doe het met liefde hoor, en ik ga door. Vóór Kerst wordt het beter, let maar op. Alleen weet ik niet in welk jaar.’
Waarom noemt Bart Brugman zichzelf een slechte agent? Zie dit filmpje op YouTube