Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Alweer een feestje?

Oud & Nieuw zijn net voorbij en Nederland zit in een crisis. De retail heeft daar behoorlijk last van. Dacht ik. Maar als ik boodschappen doe, merk ik dat veel retailers bezig zijn met feestvieren. 

‘Het kopen van een keuken moet een feestje zijn en geen moeizaam onderhandelingsproces waarbij je als klant nooit weet of de deal goed is of niet, zegt Bert-Jan van der Stelt. Hij doet dat als ‘branchemanager wonen’ in het decembernummer van InDetail, het ledenblad van branchevereniging CBW-Mitex. Jan Meerman, voorzitter van CBW-Mitex, laat dat woord ‘feestje’ ook wel eens vallen als hij praat over hoe het op de winkelvloer eigenlijk zou moeten zijn.

Retailwijsneuzen
Hij is niet de enige die regelmatig roeptoetert dat het wel wat gezelliger mag zijn in de winkel. Ook bekende detailhandelspecialisten en zelfbenoemde retailwijsneuzen tetteren te pas en te onpas dat winkelen een feest(je) moet zijn. Of dat er meer beleving moet zijn, ook zo’n modewoord. Mijn dochters doen niets liever dan (fun)shoppen, maar voor mij is het vooral een noodzakelijk kwaad. Toch ben ook ik gevoelig voor een aangename sfeer op de winkelvloer. Maar een feestje hoeft het niet te zijn. Daar zoek ik een andere plek voor.

Feestkorting
Ik snap er niks van; het gaat slecht met de retail en alle winkeliers doen alsof het feest is. Want ook nu de feestdagen achter de rug zijn, gaat het maar door. Zelfs op het winkelcentrum waar ik de dagelijkse boodschappen doe, zo merkte ik deze week. Het was ochtend en nog niet druk. Een modezaak gaf aan feest te vieren vanwege de opening van het zoveelste landelijke filiaal. ‘De slijter heeft altijd wat te vieren’, zie ik op de deur van de drankenboer. Ondertussen zet de man bij de supermarkt de bloemetjes buiten. Dat doet hij overigens iedere dag, ‘Zo wordt boodschappen doen een feest’, herinner ik mij de tekst in een folder van de week. Bij de Wibra gooien ze alles in de uitverkoop: feestkorting!!!
En zo gaat het maar door. Je zou denken; hoe meer crisis in Nederland, hoe meer feest in retailland.

Voorwaarde voor feest
Nu heb ik niks tegen een feestje en als u als winkelier echt wat te vieren heeft, prima. Maar u hoeft niet met schreeuwende borden, wapperende banieren en ander visueel geweld van de daken te schreeuwen dat het FEEST! bij u is. Want laten wij wel wezen, bij een echt feestje hoef je dat toch niet te doen? Dan komen de mensen vanzelf. Zij zijn uitgenodigd of - wanneer het een winkel betreft – merken zij zelf wel dat het een feest is om daar binnen te zijn. Feest zit niet in de uiterlijkheden, maar in het ‘lekkere gevoel’ dat de mensen ervaren. De ruimte kan weinigzeggend zijn, maar de mensen hebben het zo gezellig met elkaar dat zij zich buitengewoon prettig voelen. En dát is de voorwaarde voor een feest. Daarom kan ook een op het oog heel gewone winkel bijna een feest zijn om te vertoeven.

Gewoon doen
Als dát is wat de eerdergenoemde CBW-Mitex heren bedoelen, dan vind ik een ‘feestje’ op de winkelvloer uitstekend. Die positieve gedachte werd echter meteen weer de kop ingedrukt toen ik uit de supermarkt kwam en een folder in mijn handen kreeg gedrukt met de tekst ‘Wij vieren feest!’ Ik weet niet waarover het ging, maar dacht wel meteen: Houd het nu nooit eens op? Kunnen we niet eens even gewoon doen?

Slalommen
Het was inmiddels drukker geworden in het winkelcentrum en ik begon mij bijna te ergeren aan al die mensen waar ik langs moest slalommen met mijn winkelkarretje. De boodschappen had ik gelukkig al binnen, maar ik moest nog terug voor een cadeautje. Ik had namelijk die avond een feestje.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten