De afgelopen woensdag afgesloten beurs Ambiente trok 136.000 bezoekers. Velen daarvan en ook exposanten moesten wennen aan de nieuwe halindeling. Want vrijwel iedereen was 'verhuisd'.
Getalsmatig steeg het bezoek licht (nu 136.000, in 2018 134.600) en dat getal is de laatste jaren redelijk stabiel. Met de sluiting van een oude hal en de opening van een nieuwe hal besloot de beursorganisatie de indeling voor twee van drie hoofdsegmenten ('Living' en 'Giving') te wijzigen om zo assortimenten, doelgroepen en 'niveaus' beter op elkaar af te stemmen. De reacties van exposanten hierop was wisselend. Sommigen waren blij met hun nieuwe stek, anderen waren ronduit ontevreden en een derde groep vond het te vroeg om conclusies te trekken. Of men legde zich neer bij de situatie. Gevolg was dat veel bezoekers op zoek moesten naar de 'vaste' plek van hun leverancier.
Extreem breed aanbod
De beursorganisatie stelde na afloop vast dat de nieuwe structuur door zowel bezoekers als exposanten 'positief was ontvangen', maar dat is te kort door de bocht. Daarvoor was het ongenoegen bij te veel exposanten te groot en het was duidelijk dat er soms rare combinaties bij elkaar stonden. Bij een zo divers aanbod en met 4451 exposanten is dat overigens niet zo vreemd; sommige exposanten hebben een aanbod dat niet heel duidelijk bij een specifieke categorie hoort of juist op meerdere plaatsen is onder te brengen.
Bamboe en vlechtwerk
Het is vanwege de enorme diversiteit onmogelijk om trends of algemene lijnen uit de beurs te trekken. Wel een paar zaken die opvielen. Bamboe is een uitermate veelgebruikt materiaal. Voor manden en mandjes, banken, stoelen en krukjes en vooral veel voor lampen. Bamboe wordt ook gebruikt voor vlechtwerk, maar dat kan ook een ander natuurlijk materiaal zijn of kunststof.
Gevlochten materiaal heeft soms een puur decoratieve functie, bijvoorbeeld om een vaas of schaal. Ook ander materiaal wordt gebruikt om producten 'in te pakken'.
Duurzame producten
Goud wordt veel gebruikt voor allerlei woonaccessoires en donkergroen en gedempt rood zijn trendy kleuren. Begrippen als eco en bio zijn uit en 'natuurlijk' kan goed, maar duurzaam wordt de grote trend. Onder dat begrip wordt van alles gehangen: producten van duurzaam (=natuurlijk) materiaal, producten die gemaakt zijn van gerecycled materiaal, en soms wordt ook fairtrade op een hoop gegooid met duurzaamheid. Ook gezien: een stand waar schapenvachten of dierenhuiden worden gerelateerd aan 'ethische bronnen', Dat wil zeggen dat het restproducten zijn afkomstig van dieren die gedood zijn voor de productie van vlees.
Sociale verantwoordelijkheid
Sterk in opkomst is het label sociale verantwoordelijkheid waarbij gerefereerd wordt aan producten waarvan een deel van de winst naar een goed doel gaat. Of het gaat om producten die gemaakt zijn door gehandicapten, vluchtelingen, vrouwen of lokale gemeenschappen die hierdoor (meer) economische zelfstandigheid krijgen. Net als vorig jaar was er een stand onder auspiciƫn van de UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de VN. Daar waren producten te zien gemaakt door mensen die in vluchtelingenkampen zitten. Het wordt verkocht onder het label Made 51.