Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Anne-Marie Burger: 'We hebben de eerste stap gezet'

De koers van de beurs (2) 

Zoals de beurskoersen stijgen en dalen, zijn ook vakbeurzen in beweging. Komt er wellicht samenwerking in het versnipperde beurzenlandschap in Nederland? Profiteren buitenlandse beurzen van die kleinschalige Nederlandse beurzen? Beursorganisatoren vertellen over de stand van zaken. 

Welke beurs vertegenwoordig je en wat is je functie hierin?
‘Ik ben directeur van het Home Trade Center (HTC) in Nieuwegein.’

Hoe gaat het met de beurs?
‘De markt is moeilijk en natuurlijk merken wij dat. Wij zoeken verbreding en collectiviteit. We verbreden het aanbod, dus niet alleen meubels en bedden, maar ook vloeren, verlichting, accessoires en dergelijke. Daarmee kiezen we ook voor een bredere doelgroep. Een derde punt is ‘online’. Daarin gaan we meer doen. We hebben contact met een online marketingbedrijf dat ons daarbij adviseert. De collectiviteit uit zich in samenwerking met een andere beursorganisatie (het Nederlandse Interieur Instituut, organisator van Woonmodecity, red.), met brancheorganisatie CBW-Mitex, met retailorganisatie Euretco en diverse andere partijen.’

Wat zijn de belangrijkste veranderingen die jullie de afgelopen jaren hebben gedaan om bezoekers te trekken?
‘De grootste verandering is de samenwerking die we hebben gezocht. Daarnaast proberen we voor de bezoekers toegevoegde waarde te geven zoals lezingen, workshops en inspiratieplatforms.’

Beurzen worden steeds meer relatieplatforms en het gaat steeds minder om directe ordering. Toch wil je je als beurs presenteren als podium vol noviteiten. Hoe communiceer je dat als beursorganisatie naar bezoekers? ‘Sec inkoop zoals vroeger, op één moment en één locatie, dat gaat niet meer. Je kunt nu op ieder moment met de fabrikant om de tafel. In- en verkoop blijft essentieel, maar je moet toegevoegde waarde geven. Noviteiten zitten niet alleen in de producten, noviteiten betekent ook dat je laat zien wat er in de wereld gebeurt, denk aan het gebruik van social media en samenwerking zoals ik hierboven omschreef. Veder zou ik zeggen tegen exposanten en bezoekers: praat met elkaar over de markt, over ontwikkelingen, over samenwerking.’

Waarom zouden exposanten/bedrijven  moeten deelnemen aan jullie beurs?
‘Je moet zichtbaar zijn. Je klantenbestand blijft belangrijk en op de beurs komen je bestaande klanten en mogelijk nieuwe klanten. En we zijn de grootste interieurbeurs in Nederland.’

Door allerlei oorzaken kan een beurs ‘krimpen’ en verbreding van het aanbod is een geijkt middel om het aantal exposanten en bezoekers op peil te houden. Hoe pakken jullie dat aan?
‘Het gaat erom dat je meegaat met de marktontwikkeling; consumenten hebben weinig tijd en zoeken gemak. Ze willen een totaalplaatje in de winkel zien en wij op onze beurt constateren dat het interieur meer is dan een bed of een bank. Vroeger verkocht de winkelier een tafel. Nu wil hij ook de lamp erboven verkopen. Als winkeliers dat willen omdat consumenten veranderen, is het logisch dat wij ook moeten veranderen. Wij geloven heel erg in de markt.’

Op vakbeurzen worden steeds vaker consumenten toegelaten. Hoe staan jullie daar tegenover?
‘De consument bepaalt, daarom willen wij de consument ontmoeten en hem aanzetten tot koop. Ik denk dat er hierin een samenwerking ligt tussen fabrikant en dealer. Ga samen zoeken naar mogelijkheden om de consument naar de winkel te trekken. Wij willen dat faciliteren en ik zie dat steeds meer exposanten dat idee oppikken.’

Beursdeelname is niet goedkoop en het economisch tij zit niet mee. Wat heeft dat voor consequenties (gehad) voor de m2 prijs?
‘Duur of goedkoop hangt van wat je van de beurs verwacht. Aan ieder ‘product’ hangt een prijs en de komende beurs Interiors United is een hoogwaardig product. De prijs is 69 euro per m2, dat staat gewoon op de site.’

Hoe groot is de kans dat jullie gaan samenwerken met een andere beurs(organisatie)?
‘Wij geloven heel erg in samenwerking en doen dat nu met Woonmodecity. Maar het is niet Home & Interior en Woonmodecity samen, het is één beurs, één event. We doen dit niet voor 1 jaar en doen dit om in de toekomst nog groter te worden. Er zijn gesprekken gaande met het ETC.’

Ben je een voorstander van een grote, gezamenlijke beurs? Waarom wel/niet?
‘We hebben de eerste stap gezet.’

Dit is het tweede artikel in een reeks over ontwikkelingen over vakbeurzen in Nederland en daarbuiten. Het eerste artikel verscheen op 26 juni.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten