Beddenfabrikant Auping wil bedden gaan leasen. Landal Green Parks werkt al zo en Auping is op zoek ‘naar een partner’ om dat bij de consument thuis te gaan testen. Het past in het streven om de cradle to cradle filosofie in de praktijk te brengen.
Sinds afgelopen december zijn vakantiebungalows in een aantal parken van Landal Green Parks voorzien van Auping boxsprings. De bedden worden geleased en aan het einde van de levensduur worden de matrassen gerecycled. Auping blijft hierbij eigenaar van de bedden en verkoopt in feite ‘lig-uren of slaapgenot’, zo laat Aart Roos, CEO van Auping, weten aan de site NU.nl.
Recyclen matrassen
Het idee is een voortvloeisel van de cradle to cradle filosofie waar Auping sinds 2012 handen en voeten aan probeert te geven. In deze gedachtegang worden producten aan het eind van de levenscyclus niet afgedankt, maar zijn zij de ‘grondstof’ voor een nieuw product. Zo worden bij aanschaf van een nieuwe matras de gebruikte exemplaren door Auping ingenomen en door een gespecialiseerd bedrijf (Retour Matras) uit elkaar gehaald waarna stof, metaal uit schuim opnieuw worden gebruikt. Om dit proces te vergemakkelijken worden de matrassen van Auping zodanig gemaakt dat dit relatief eenvoudig kan.
Duurzaam produceren
Het bed Essential en een tweetal spiraalbodems hebben een Cradle to Cradle Silver certificaat wat betekent dat de bodems voor meer dan 50% bestaan uit hergebruikte materialen of materialen die recyclebaar zijn. Een stapje verder is een Golden en Platinum certificaat, maar zover is Auping nog niet. In 2020 wil het bedrijf alleen nog maar 100 procent recyclebare producten maken en alle processen duurzaam hebben ingericht. Dus volledig recyclebare bedden en matrassen. Tevens wil Auping komen tot een fabriek die geen energie meer verbruikt, maar oplevert.
Slapen als service
Het leasen van boxsprings door Landal Green Parks en het na een bepaalde tijd innemen daarvan is een stap om duidelijk te maken dat Auping eigenaar blijft van de ‘grondstoffen’. Want de ingenomen bedden zullen (deels) moeten dienen als basis voor nieuwe producten. Zo redenerend zal Auping geen bedden meer te verkopen, maar een dienst. ‘Goede slaap kan ook een service zijn’, zegt Roos die verwijst naar het businessmodel van Netflix. ‘Mijn kinderen hoeven bijvoorbeeld ook geen dvd's te hebben, maar willen wel graag leuke films kijken.’