Hoewel het nog steeds winter is, zijn de ‘voorjaarsbeurzen’ achter de rug en kan de detailhandel zich opmaken voor het komende seizoen. De stemming op de beurzen is daarvoor een aardige graadmeter en nu de cijfers van afgelopen jaar buitengewoon sterk zijn - brancheorganisatie INretail komt tot 10,6% omzetstijging voor de woonbranche over heel 2015 - en met de weer kooplustige consument zouden de beurzen wel eens behoorlijk positief kunnen uitpakken.
Kelderende bezoekcijfers
Dus niet. Uit een rondgang bij een aantal exposanten op Nederlandse beurzen komt naar voren dat zij nog niet veel vertrouwen hebben dat hun afnemers, retailers, het dit jaar veel beter gaan doen. Na een goede start van 2016 zakte de verkoop medio januari in en dat maakt winkeliers kopschuw om te kopen, zo is een veelgehoorde reactie. Het gevolg? Weinig klanten op de beursvloer. In Nieuwegein, met De Woonindustrie nog steeds het grootste platform voor interieurprofessionals, was het (met uitzondering van de consumentendag) erg rustig.
Het beddensegment is deels teruggehaald onder de noemer de Droomindustrie met 15 aanbieders van bedden, matrassen en bedtextiel en dat zag er goed uit. Ook de aanwezigheid van een aantal designfabrikanten is een aanwinst, maar de vraag is hoe toekomstbestendig dit zal zijn. De Woonindustrie richt zich op het brede middensegment en daar vallen nog steeds behoorlijke klappen aan afnemerszijde. Hoewel het centrum er beter uitzag dan ooit en de lege plekken prima gecamoufleerd zijn, was het angstwekkend rustig. Al jaren worden er geen bezoekcijfers meer verstrekt en dat is tekenend.
Compact = krimp
Dat geldt ook voor het ETC in Culemborg en het Meubelhart Beusichem in Beusichem. In het ETC zit het hogere segment en daaronder zitten klanten die schijnbaar weinig last hebben (gehad) van de crisis, maar ook daar liep het bezoek terug. De benedenverdieping is veranderd in een showroom met de nadruk op de eerste lettergreep en dat contrasteert met het ‘oude’ en grootste gedeelte daarboven dat in vergelijking daarmee achterblijft. Aan de andere kant; je kunt er wel fraaie stands van maken, maar primair is toch de handel. Want hoewel de consumentendag drommen volk op de been bracht, bleef het vakpubliek daarbij achter.
In Beusichem is alleen de (detail)handel welkom, maar die stond niet te popelen om te komen. Het totale beursoppervlak is zichtbaar ingekrompen. De concentratie in een paar hallen wordt nu gepromoot als lekker compact, maar betekent dat er een redelijk aantal standhouders is afgevallen. Hoewel cijfers niet zijn gecommuniceerd, is duidelijk dat zowel in Culemborg als Beusichem het (vak)bezoek terugliep.
ShowUP uitzondering
Dat laatste was nog veel sterker het geval bij Hollandsch Slapen, een kleinschalig evenement met een elftal aanbieders van bedden, matrassen en bedtextiel. Ook hiervan zijn geen bezoekcijfers bekend, maar dat kelderde dramatisch in vergelijking met de vorige editie, najaar 2015. Er is niets bekend over de accessoirebeurs Trendz die in januari in Gorinchem wed gehouden, maar de geluiden daarover zijn niet denderend. De enige uitzondering is ShowUP. Deze in januari gehouden compacte beurs richt zich op accessoires, gadgets e.d. en is de enige beurs die groeit. Blijkbaar slaat het concept, kleinschalig en uniforme stands, aan bij deelnemers en bezoekers.
Pompen of verzuipen
In contrast met de puur Nederlandse beurzen stonden op diverse grote buitenlandse beurzen meer Nederlandse deelnemers dan voorheen. Sommige geven toe dit te doen omdat de omzet in eigen land achterblijft, bij andere is dit niet direct duidelijk. Diverse beurzen toonden een toename van het bezoek uit Nederland.
De in Gent gehouden beurs Intirio neemt een tussenpositie in, zowel in grootte als aantrekkingskracht. Pakweg 40% van het publiek komt uit het buitenland waarvan meer dan 90% uit Nederland afkomstig is. Over de grenzen heen kijken is blijkbaar niet moeilijk voor Nederlanders. Of het gras daar groener is?
In Nederland is het credo kwakkelen en polderen; geen enkele beurs staat onder water, maar het blijft pompen om droge voeten te houden. De sluimerende vraag blijft actueel: hoe ver moeten de beurzen krimpen en hoever moeten de bezoekcijfers dalen voordat de eilandjes gaan samenklonteren tot een aantrekkelijk geheel? Want ondanks mooie omzetcijfers in de retail over 2015 zal het aantal winkeliers naar verwachtng dit jaar verder dalen.
Aribert Guiking