Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Begin vooral geen webshop als woonretailer

De verkopen via webshops nemen toe terwijl fysieke winkels wegkwijnen. Toch heeft het weinig zin om als zelfstandige winkelier een webshop te open want grote internetspelers walsen je plat. Wat te doen?

Retailers hebben het niet makkelijk, dat weten wij inmiddels wel. Macro economisch schijnt het beter te gaan met Nederland, maar winkeliers moeten knokken om boven water te blijven. Terwijl de beurskoersen stijgen, leggen MKB-ers massaal het loodje. Specifieke maatregelen zoals een accijnsverhoging op brandstof treffen niet alleen kleine pomphouders aan de grens, maar leiden ook tot minder winkelbezoek in de regio omdat consumenten je letterlijk voorbij rijden. Je zult maar een woonwinkel hebben in de grensstreek met Duitsland of België – hoe gaat dit verder?

Lulkoek
Voor alle retailers in het hele land geldt dat consumenten nog steeds terughoudend zijn in hun uitgaven, terwijl tegelijkertijd diezelfde consument steeds meer winkelt en besteedt bij allerlei webshops. Bol.com levert al lang niet meer alleen boeken en cd’s en Wehkamp maakte met succes de transitie van papieren catalogus naar een online versie daarvan. Een deel van die catalogus bestaat uit banken, kasten, bedden en andere interieurproducten en juist in dat segment zit een forse groei, zo blijkt uit meerdere onderzoeken. Niet voor niets zeggen zogenaamde retaildeskundigen dat zij de oplossing hebben voor ‘de’ retail; open een webshop zodat je ook online zichtbaar en beschikbaar bent. Lulkoek, zeker voor zelfstandige retailers in de woonbranche. Ik zou zeggen: begin geen webshop, dat heeft geen enkele zin. Je kunt wel een en ander ter verkoop aanbieden op je site, maar een echte webshop starten is verspilde moeite.

Condooms
Bol.com werd in maart door brancheorganisatie Thuiswinkel.org gekozen tot beste webwinkel van Nederland en vorige maand zelfs tot beste webwinkel van Europa. Wehkamp doet lekker mee en daar kun je kleding, tuinmeubelen, stofzuigers, tv’s, sportschoenen, babyvoeding en condooms kopen. En ook producten van Rivièra Maison, Montèl, Beter Bed, Piet Hein Eek, Piet Boon en Gelderland. Winkeliers die jarenlang een exclusieve relatie hadden met hun leverancier zien nu hoe steeds meer merken ook via een webwinkel worden aangeboden. Hoezo loyaliteit?

Ikea verstoten
Beperken wij ons puur tot het interieur dan heb je sites als Westwing en Home24, allebei afkomstig uit Duitsland. Westwing begon in 2011 met een omzet van 500.000 euro, het jaar daarop was het 41 miljoen en vorig jaar 110 miljoen. Home24 knettert ook lekker door en heeft zelfs de ambitie om Ikea te verdrijven als nummer 1 in meubelland. Redelijk ambitieus als je weet dat de online retailer nog steeds verlies lijdt. Maar investeerders geloven er wel in en Westwing haalde recentelijk 72 miljoen euro op bij grote geldschieters.

Vergaande service
Dat internetgeweld komt niet alleen uit het oosten. Wat te denken van Amazon? Nog niet in Nederland aanwezig, maar dat zal er dit jaar of volgend jaar wel van komen. Al die grote internetbedrijven hebben sterk stijgende omzetten, maar maken geen winst. Ze maken wel de concurrentie bij voorbaat kapot met lage prijzen, gesteund door een up to date backoffice, fijnmazige logistiek en belachelijk vergaande service zoals gratis terugzendingen. Oké, een grote speler als Home24 loopt nu tegen problemen aan die inherent zijn aan de meubelindustrie zoals levertijden en dat doet het imago geen goed. Ook zijn er, vooral in Duitsland, regelmatig schandalen bij bijvoorbeeld Amazon over slechte werkomstandigheden in distributiecentra.

Wachten op klanten
Maar de consument zal dat allemaal worst wezen; die kiest voor de laagste prijs en dat is vaak een webshop. Steeds meer producenten zien de fysieke winkel al lang niet meer als het exclusieve verkoopkanaal. Met name in de bedden- en bedtextielindustrie wordt al jaren geleverd aan webshops. Sommige leveranciers hebben hun eigen magazijn aan de oostgrens en leveren – steeds minder besmuikt – rechtstreeks aan de consument. Killing voor de winkelier die nu zit te wachten op klanten die niet komen.

Pompshop
Het wachten is op een alerte ondernemer die meerdere vliegen in een klap slaat en iets nieuws opzet. Nederlanders gaan goedkoop tanken in Duitsland en pikken hun via internet bestelde goederen op bij een nabij gelegen distributiecentrum. U voelt het motto al hangen: van pompshop naar webshop.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten