Over precies 1 maand begint het WK voetbal in Brazilië. Straks kleurt het land oranje en wie speelt daar leuk op in? Meubelfabrikant bert plantagie trapt nu al vast af.
Het was een rare gewaarwording. Op de meubelbeurs in Utrecht (ik dacht in 2001) trok een volledig lege stand de aandacht. De vloer van de rechthoekige stand bestond uit een laag zand die keurig bleef liggen omdat er een houten opstaande rand omheen zat. In het midden hing, bengelend aan het plafond, een stoel. In het midden op de grond brandde een kaars of iets dergelijks. En - maar nu moet ik diep graven in mijn geheugen - ergens was te lezen: bert plantagie, the fifth element. Verder niks te zien of te lezen en geen mens op of bij de stand voor een toelichting.
Op reis met stoel
De slogan, bert plantagie, the fifth element, kwam duidelijk naar voren in 2006 toen Bert Plantagie (de man achter het merk) naar Nieuw Zeeland vertrok, met zijn best verkopende stoel, de eetkamerfauteuil Style. Daarmee beklom hij een vulkaan, stond onder een waterval, sliep in de woestijn en sprong van een klif. Met vuur, water, aarde en lucht had hij vier elementen te pakken en de stoel was het vijfde element. Allemaal misschien een beetje pretentieus, maar het merk bert plantagie had in een paar jaar tijd inmiddels naam gemaakt en Bert (met hoofdletter) deed het als buitenstaander opvallend goed in de meubelbranche die toen al aan het minderen was.
Oranje
Ondertussen had het jonge meubelmerk ook al op de internationale meubelbeurs in Keulen gestaan en de eerste keer was het meteen prijs met een prachtige plek in de designhal tussen de grote merken. Een mazzeltje omdat er iemand was weggevallen. Meest opvallende van die stand: alle fauteuils in oranje leder.
Oranje bleek een favoriete kleur want die is vaker terug te vinden, onder meer in nieuwsbrieven, af en toe op de site, in het logo bp en ook de stoel die meeging naar Nieuw Zeeland was in oranje. Kijk hiervoor naar het filmpje op You Tube.
Levertijd
Toevallig ken ik Bert van voor zijn tijd in de meubelbranche toen hij directeur was van Smits Rolluiken en Zonwering. Toen door toeval wij allebei jaren later in de meubelwereld verzeild raakten en elkaar weer spraken kwam onder meer het begrip levertijd ter sprake. Dat is een belangrijk onderwerp in de zonweringsbranche en tegelijkertijd een probleem omdat die levertijd vaak wordt overschreden. ‘Dat is in de meubelbranche nog veel erger’, wist Bert al in 2002 te melden toen hij met net anderhalf bezig was als fabrikant van meubelen. Het feit dat hij in een paar jaar tijd een groot aantal dealers wist te binden, bij een aantal van hen eigen studio's had en inmiddels exporteerde naar diverse landen, geeft aan dat hij slim is. Of anderen nogal dom, dat kan ook.
Marketing in de breedte
Het merk is goed in kopiëren en profileert zich als betaalbaar design en dat verklaart het succes van bert plantagie, zo hoor ik van kenners. Maar Bert (de man) is ijzersterk in originele marketing en dat kunnen maar weinig merken van zich zelf zeggen. Om het maar gewoon rechtuit te zeggen: dat is over de hele linie gewoon knudde en het is niet voor niets dat consumenten nauwelijks meubelmerken kennen. Het zit hem bij bp in de details en in de breedte waardoor de marketing opvalt. Het merk is actief op social media, op de beurs in Keulen staan altijd opvallende stands, de site wordt goed bijgehouden en op You Tube staan bijzondere filmpjes.
Louis van Gaal
Details zijn ook zichtbaar in de timing. Zo werd afgelopen vrijdag, laat in de middag een nieuwsbrief verstuurd met als kop ‘Even iets heel anders dan meubels’. Met daaronder de tekst: ‘Kijkt u net zo uit naar het WK Voetbal als Bert? Weet u ook nooit wat u aan zult doen tijdens de wedstrijden? Neemt u dan eens een kijkje op www.oranjeinstijl.nl.’
Daar ziet u iets dat helemaal niets te maken heeft met meubelen. Maar wel met zoiets als inspelen op de actualiteit. Met zoiets als originaliteit. En zoiets als slimmigheid. Om te variëren op Louis van Gaal: is hij zo slim of bent u zo dom?
Aribert Guiking