Het beursseizoen is geopend. De beurs in het ETC is geweest, in Beusichem is de kop eraf en in het HTC loopt men zich warm. Tussen het nabeschouwen en vooruitblikken een tussenstand.
In Culemborg zit het erop: de najaarsbeurs is achter de rug en de exposanten kunnen beginnen met het vervolg. In zijn totaliteit duurde de beurs nu vier dagen (in plaats van drie) waarvan de eerste twee gericht waren op de consument. De eerste dag daarvan (zaterdag) was geen succes want het bezoek viel tegen en de zondag was min of meer naar verwachting, zo was de algemene teneur onder exposanten. De maandag was traditiegetrouw goed, de dinsdag was erg rustig. Mogelijke cijfers zijn nog onbekend.
Upgrading
De inrichting van de beurs was uitstekend en belooft wat voor de toekomst. Want volgens pandeigenaar Len de Koster, die zich sinds het vertrek van directeur Elvira van Bruggen intensief met het centrum bemoeit, zal de upgrading nog wat verder gaan wil hij nog meer diversiteit in het aanbod brengen. Op de begane grond was de tijdelijke ‘beurs’ Wallpaper Wonder World waarin louter behangaanbieders aanwezig waren. Door de ruime opzet en concrete uitvoering met grote panelen was het visueel een prachtig plaatje.
Imposante stand
De binnenkomer van het centrum was imponerend met een enorme stand van Keijser & Co. Aard Keijser en zijn team zijn het bewijs dat je ondanks de crisis wel degelijk kan groeien. Daarnaast waren er meerdere nieuwe standhouders, hadden sommigen de zaak uitgebreid en had iedereen geprobeerd om er wat moois van te maken. Dat is gelukt en zeker op het oog was het een fantastische beurs. Over orders werd nauwelijks gesproken; inmiddels weet iedereen dat je daar realistisch over moet zijn. Wel blijken winkeliers, in tegenstelling tot het heersende beeld, nog steeds te komen, veelal vergezeld van consumenten. Dat gebeurt ook op niet-beursdagen, zo vertellen diverse standhouders.
Rustig Beusichem
In het nabijgelegen Beusichem zijn de eerste twee van vier beursdagen achter de rug, maar de grote hausse bezoekers verwacht men volgende week als het bezoek aldaar wordt gecombineerd met een bezoek aan het HTC in Nieuwegein. Afgaande op het aantal lege parkeerplekken mag je stellen dat het bezoek niet overweldigend was. Zo rijk aangekleed als de beurs in Culemborg was, zo rustig houdt men het in Beusichem; geen fratsen gewoon de producten laten zien zoals ze zijn.
Warmlopen HTC
Ondertussen maakt het HTC zich op voor Interiors United, zoals de beurs nu heet. In de Home Boxx, voor de helft gevuld, zitten nu deelnemers die vroeger meededen aan beurs Woonmodecity die nu is verenigd met de beurs in het gedeelte met de vaste exposanten in het Home Trade Center. Dat betekent vooral een toevoeging van stoffen, bed/ en badtextiel, vloerbedekking en raamdecoratie op de beurs.
Interiors United is voorzien van een hoop toeters en bellen zoals lezingen, workshops en demonstraties. Zondag is publieksdag, de dagen drie erna zijn voor het vakpubliek. Via de site www.interiorsunited.nl is veel informatie beschikbaar over het complete programma. Opvallend is het aantal exposanten dat via social media vantevoren iets van zich laat horen.