De periode van de najaarsbeurzen is net van start en de eerste reacties zijn positief. Logisch, dat wisten wij vantevoren. Wat zit er achter die optimistische geluiden? Of zit er eigenlijk wel wat achter?
Eergisteren was de laatste dag van de Spoga, een internationale beurs in Keulen die je gerust een echt groene beurs mag noemen, een beurs voor de tuinbranche. Het grootste gedeelte van de beurs werd in beslag genomen door tuinmeubelen, maar ook barbecues, grasmaaimaaimachines, tuinkabouters en andere essentiële zaken die je voor ‘het buitenleven’ zou kunnen gebruiken, waren op de beurs aanwezig. Gisteren kwam het afsluitende bericht van de beursorganisatie met cijfers en citaten. De cijfers waren goed en tot achter de komma wordt de tevredenheid van bezoekers en exposanten uitgemeten, plus nog een hoop andere zaken. Alles uiteraard gründlich uitgezocht en pünktlich genoteerd.
‘Hoge kwaliteit bezoekers’
Ook de citaten van diverse vertegenwoordigers van brancheorganisaties geven aan dat het een goede en succesvolle beurs was. Logisch, dat wisten wij al vantevoren en wat dat betreft had het afsluitend persbericht ook voor de beurs geschreven kunnen worden. Dat geldt voor vrijwel alle beurzen. Het moet wel echt dramatisch slecht zijn geweest om enige (zelf)kritiek tentoon te spreiden na afloop van het evenement. Dus worden matige bezoekcijfers verpakt in ‘een hoge kwaliteit van de bezoekers’ en wordt het wegblijven van gevestigde namen omgezet in ‘groot succes voor diverse nieuwkomers’ die met naam en toenaam worden genoemd.
Beurscarrousel
Naast de Spoga liep parallel Tendence in Frankfurt, morgen begint Maison & Objet in Parijs, volgende week start MoOD in Brussel en wie wat verder wil, kan vanaf aanstaande woensdag terecht bij Furniture China in Shanghai. Dichter bij huis begint Meubelhart Beusichem aanstaande maandag en over anderhalve week is het ETC in Culemborg aan de beurt en volgt de vuurdoop voor de beurs in De Woonindustrie, tot voor kort bekend onder de naam Home Trade Center. De organisatie van deze beurs heeft er voor gekozen om zich meer actief te richten op consumenten, hoewel de komende beursdagen alleen open staan voor het vakpubliek.
Invloed consumenten
Veel vakbeurzen, ook de grote internationale vakbeurzen, hebben vaak een paar dagen waarbij consumenten welkom zijn. De Woonindustrie heeft dat bij uitzondering nu niet, maar dat gaat wel gebeuren. Zelfs het hele jaar door zijn op een aantal vastgestelde dagen specifieke consumentendagen. Dat kan omdat De Woonindustrie eigenlijk een permanente toonzaal is waar ‘toevallig’ tweemaal per jaar een vakbeurs wordt gehouden. Achter die openheid naar consumenten zit een idee dat stelt dat consumenten steeds meer ‘opschuiven’ richting de makers van producten, soms ten koste van de retail. Dat is een wereldwijde ontwikkeling die deels te maken heeft met de ontwikkeling van internet waardoor consumenten makkelijker de bron van veel producten kunnen herleiden. En daar ook rechtstreeks willen kopen.
Terughoudende retailers
Bij ‘traditionele’ vakbeurzen zijn het nog steeds de professionals die als bezoeker mogen binnenkomen. Maar ook hier wordt aan de deur gewrikt door consumenten. Uiteindelijk zijn zij het die in feite bepalen of een vakbeurs geslaagd is. De jubeltonen die direct klinken na iedere vakbeurs kun je eigenlijk pas goed horen als kassagerinkel dat enige weken of maanden daarna hoorbaar wordt als consumenten de op de beurs getoonde producten kunnen kopen. Daarmee vertel ik niks nieuws, maar de consument is de laatste 10 jaar beter op de hoogte, prijsbewuster, eigenwijzer en vooral grilliger dan ooit tevoren. Dat weten retailers. Daarom kopen zij minder, voorzichtiger en in kleinere hoeveelheden in. Daarom geloof ik die jubeltonen niet zo die ik direct na iedere beurs hoor.
Mooi weer spelen
In het slotbericht van de Spoga wordt Peter Botz geciteerd, voorzitter van het Verband Deutscher Garten-Center (VDG). Hij zegt: ‘Wij hadden een uitstekend voorjaar, maar een slechte zomer zodat de omzetten stagneren. Door de Spoga kunnen wij nu optimistisch naar de toekomst kijken. Het plezier in de tuin staat bij de consumenten, net als voorheen, weer heel hoog.’
Kijk, dat wil zo’n beursorganisatie graag horen. En opschrijven. Als het dan achteraf toch een puur klotejaar blijkt te zijn geweest voor de tuinbranche dan kan meneer Botz in 2015 nog altijd zeggen dat het weer zo tegenzat. Daar heeft organisator Messe Koeln geen last van. Die kan altijd mooi weer spelen.
Aribert Guiking