De detailhandel boekte in mei 9,7% meer omzet dan in mei 2020, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Vooral de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren zagen hun omzet stijgen.
Mei was een goede verkoopmaand voor de detailhandel als je het vergelijkt met dezelfde maand een jaar eerder. De omzet van de non-foodsector groeide met 15,8% terwijl de omzet van de foodsector met 0,9% kromp. Winkels in meubels en woninginrichting zagen de omzet in mei met 16,8% stijgen, winkels in dhz-artikelen en keukens met 2%. Absolute uitschieters zijn kledingzaken die hun omzet met 45,7% zagen stijgen ten opzichte van mei 2020. In april was dat zelfs 74,8%. Ook winkels in schoenen en lederwaren boekten in mei een forse omzetplus. Winkels in meubels en woninginrichting behaalden in mei 45,7% meer omzet in vergelijkinbg met dezelfde maand een jaar eerder.
Invloed lockdown
De cijfers worden sterk beïnvloed door de overheidsmaatregelen die ruim een jaar geleden van kracht waren. Om de verspreiding van het coronavirus te beperken was er in het voorjaar van 2021 sprake van een zogeheten intelligente lockdown wat grote invloed had op de detailhandel. De winkels waren weliswaar open, maar werden massaal gemeden, met uitzondering van de supermarkten en bouwmarkten. De horeca zat dicht - dus werd er thuis lekker gekookt en piekten de omzetten bij de supermarkten - en vanwege het advies om zoveel mogelijk thuis te werken was er veel tijd om thuis te klussen en moesten bouwmarkten de bezoekersstromen reguleren. De omzetdaling van 1,2% (van afgelopen mei t.o.v. mei 2020) bij de supermarkten en de magere plus 2% bij winkels in dhz-artikelen, keukens en vloeren is daaruit te verklaren.
Kledingzaken in de lift
De spiegel hiervan zijn de omzetten bij winkels in kleding en schoenen. Deze werden in voorjaar 2020 massaal genegeerd want waarom zou je kleding of schoenen bestellen als je toch niet naar kantoor of een feestje kan en het niet kan laten zien? Bovendien bleken juist die producten makkelijk online bestelbaar (en retourneerbaar). Kledingwinkels boekten afgelopen mei 45,7% meer omzet dan in mei vorig jaar en in april zelfs +74,8%.
Tegelijkertijd was de spectaculaire groei bij online winkels in mei relatief bescheiden, 'slechts' een plus van 16%.