Bol.com zoekt leveranciers van meubelen om de webshop in te richten. Want de online retailer wil graag meubels verkopen, maar weet niet hoe je een meubelcollectie samenstelt.
Bol.com begon met de online verkoop van boeken, er kwamen cd’s en video’s bij en zo breidde in de loop der jaren het assortiment uit. De online retailer zit sinds kort ook in het interieursegment en wil graag meubels verkopen. Het samenstellen van een meubelcollectie laat bol.com graag over aan mensen die daar verstand van hebben want die expertise heeft de online aanbieder niet zelf in huis, zo liet marketingdirecteur Michel Schaeffer onlangs weten in een interview met het vakblad Meubel.
Wehkamp.nl
Wehkamp.nl, ook een online retailer die het assortiment gestaag vergroot, heeft al wat langer interieurartikelen in de aanbieding. Daaronder zit een beperkt aantal meubels, onder meer van Montèl en een paar speciaal voor Wehkamp ontwikkelde modellen van ontwerper Piet Hein Eek. De meeste meubelen zijn echter merkloze producten, net zoals bij bijna alle webshops. Bij fysieke winkels is dat niet anders want de meeste banken, bedden, kasten, tafels, lampen, vloeren, accessoires en andere woonproducten zijn merkloos. Misschien hebben de individuele producten wel een naam, maar het ‘merk’ dat er achter zit is onbekend bij de consument.
Dure designmerken
Meubelmerken die wel bekend zijn, zijn dure designmerken. Nu kun je dat woordje ‘dure’ eigenlijk wel weglaten want wat in de markt gezet wordt als ‘design’ is per definitie vrijwel altijd duur. Mede hierdoor struinen consumenten het web af om te kijken waar hun gewenste designmeubel het goedkoopst is. Winkeliers zijn daar niet blij mee en hun leveranciers ook niet. Leveranciers koesteren de relatie met hun dealers want zij zijn het verkoopkanaal voor die dure meubelen. Hoe lang nog?
Online oriëntatie consument
Consumenten worden geprikkeld door advertenties van designmeubelfabrikanten. Via hun eigen sites en gratis op te vragen documentatie geven de fabrikanten steeds meer informatie over hun producten. Consumenten pikken al die informatie op en doen daar hun voordeel mee. Zij hoeven niet meer naar die dure designwinkel voor informatie. Die winkel is leuk om de retailer wat verder uit te horen, de meubels te bekijken en te vragen aan de retailer wat die bank, tafel of kast hier kost. Ter plekke kan online een vergelijking gemaakt met de prijs van een concurrent in den lande en daar staat de winkelier: wat nu?
Leolux
Het zal niet lang meer duren of de designmerken openen hun eigen winkel. Leolux heeft al jaren twee eigen centra waar consumenten de meubels kunnen bekijken en advies kunnen krijgen, maar levering geschiedt via een dealer en niet rechtstreeks. Hoe lang houdt Leolux dat vol? Wanneer gaat Leolux online zijn meubels verkopen? Raar? Nee hoor. Mercedes denkt na over online verkoop en BMW doet het al. Weliswaar beperkt, maar toegegeven wordt dat het aantal dealers op korte termijn verminderd zal worden. In de mode is een eigen merkwinkel al heel gewoon en waarom niet bij meubelen?
Linksom of rechtsom
Dure interieurmerken hebben het zwaar. Vorig jaar stond het Duitse Interlübke op kiepen en de financiële cijfers van veel designmerken uit Italië zijn niet geweldig. Er zijn misschien wel potentiële kopers, maar die moeten de producten aanschaffen in winkels en de winkeliers willen uiteraard een marge. Vanwege de daaruit voortvloeiende prijs zijn consumenten daarom terughoudend. Maar leveranciers willen leveren en als dat niet rechtsom gaat, dan kan het toch linksom? Als dure merken veel informatie geven aan potentiele klanten waarom dan ook niet het complete product verkopen?
Bol.com
Sommige leveranciers van gewone (lees: merkloze) meubelen hebben inmiddels een eigen webshop. Of leveren aan andere webshops. Leveranciers van bedtextiel, matrassen, bedden, accessoires, lampen, laminaat en karpetten leveren al jaren zowel aan de vakhandel als aan webwinkels. Ook kasten, banken en tafels zijn in ruime mate online te bestellen. Bol.com is nu nog klein in meubelen en wil groeien. Meubelfabrikanten wordt expliciet gevraagd collecties samen te stellen voor bol.com. Het is jammer voor veel winkeliers, maar er zijn waarschijnlijk ook leveranciers waarbij zij nu klant zijn die de afweging zullen maken: kan ik mijn spullen niet kwijt aan de fysieke winkel, dan doe ik het via die virtuele winkel.
Aribert Guiking