Brancheorganisatie INretail denkt dat 2015 een goed jaar gaat worden voor de retail, ‘maar lang niet voor iedere winkelier’, zo staat in de INretail Vooruitblik 2015.
De brancheorganisatie zit positieve tekenen: de economische groei zet door, het consumentenvertrouwen stijgt, de huizenmarkt trekt aan en de werkloosheid lijkt af te nemen.
Maar de laatste jaren is wel het koopgedrag van consumenten veranderd; internet is een belangrijke bron voor oriëntatie geworden, online winkelen blijft groeien, consumenten willen een snelle levering en algemeen gesproken zijn service, gemak en comfort belangrijk voor de klant. In de INretail Vooruitblik 2015 zet de bracheorganisatie voor de verschillende segmenten waarin zij actief is (mode, sport, schoenen en wonen) de zaken op een rijtje en wat betekent dit voor het segment wonen?
Vervlechting online en offline
Er komen meer online aanbieders op de markt, ook vanuit het buitenland en online winkelen kent een sterke groei. Nu is dat 6% van de totale omzet in de woonbranche en INretail verwacht dat in 2020 dat ongeveer 22% zal zijn, of hoger. Tegelijkertijd gaan online en offline steeds meer door elkaar lopen. Denk bijvoorbeeld aan showrooming( in de winkel oriënteren en online kopen) en webrooming (online oriënteren en in de fysieke winkel aanschaffen). Volgens INretail heeft de fysieke winkelier in woonbranche wel een voordeel omdat consumenten een bank of bed willen uitproberen en omdat bijvoorbeeld gordijnen geconfectioneerd moeten worden en tapijt of laminaat gelegd meten worden. Bovendien is ‘advies in veel gevallen noodzakelijk om tot een aankoop over te gaan.’ Mede hierom hamert de bracheorganisatie op het belang van goed opgeleid personeel.
Positie meubelboulevards
INretail stelt dat samenwerking een belangrijker gaat worden; op plaatselijk of zelfs straatniveau met andere ondernemers, met leveranciers met online spelers. Nederland is zwaar overbewinkeld en er zullen veel winkels moeten gaan sluiten, ook zij die actief zijn in de woonbranche. INretail wijst in het bijzonder naar de meubelboulevards waar veel legstnad heerst. Veel winkeliers zitten op de boulevard in een te ruim jasje en INretail wil de situatie op de woonboulevards ‘fundamenteel aanpakken’. Zeer binnenkort zal een onderzoek starten waarbij verschillende scenario’s voor de toekomst van de woonboulevards zullen worden onderzocht.
Klik hier voor de volledige tekst van de INretail Vooruitblik 2015.