Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

CBM ontvangt predicaat ‘Koninklijk’

De Centrale Bond van Meubelfabrikanten (CBM) is onderscheiden en mag zich nu Koninklijk noemen. De CBM spreekt van ‘een kroon op 100 jaar hard werken’.

CBM-voorzitter Henny Groeneweg (l) met de Koninkijke onderscheiding. 

Gisteren ontving de CBM het Predicaat Koninklijk en kreeg CBM-voorzitter Henny Groeneweg de onderscheiding uit handen van Bernt Schneiders, burgemeester van Haarlem. De CBM ontving de onderscheiding omdat de vereniging afgelopen jaar 100 jaar bestond en dat getal is noodzakelijk om in aanmerking te kunnen komen voor de Koninklijke onderscheiding. Met een knipoog naar de aanstaande troonsbestijging door Willem-Alexander brengt de CBM dit onder de aandacht onder het motto ‘Hij Willem, wij hebben ‘m’. Aardig detail: de kroon is de omgekeerde M van het logo van het verenigingsblad Motief.

Lange historie
Het Predicaat ‘Koninklijk’ is een onderscheiding die kan worden verleend aan verenigingen, stichtingen, instellingen of grote ondernemingen. Het Predicaat Koninklijk is in 1806 voor het eerst verleend door Koning Lodewijk Napoleon aan de toenmalige Staatsdrukkerij en aan de Nederlandse Marine. Om in aanmerking te komen, moet een onderneming minimaal100 jaar oud zijn en wat betreft aard, omvang en betrouwbaarheid aanzien hebben en op zijn gebied in Nederland een eerste of een zeer vooraanstaande plaats innemen, bij voorkeur met een internationale uitstraling.

Strenge voorwaarden
Hierbij wordt ook rekening gehouden met de grootte van het bedrijf, het aantal werknemers en de omzet. De bedrijfsvoering dient onberispelijk te zijn. De onderneming, bestuursleden en commissarissen moeten te goeder naam en faam bekend staan en van onbesproken gedrag zijn. Alleen de Koningin kan het Predicaat toekennen. Het Predicaat is strikt op naam en betekent dat de organisatie het Predicaat ‘Koninklijk’ mag toevoegen aan de naam en de Koninklijke Kroon in het logo mag opnemen. In de regel onderscheidt de Koningin niet meer dan één organisatie per branche.

Aangepast logo
Voor alle duidelijkheid: hoewel de CBM de troonswisseling aangrijpt om de koninklijke onderscheiding nu onder de aandacht te brengen, hebben de twee zaken niets met elkaar te maken. De CBM had graag tijdens de viering van het 100-jarig bestaan afgelopen november de onderscheiding willen presenteren, maar die zat toen nog in de aanvraag-, cq beslissingsfase.
De CBM heeft het logo inmiddels aangepast en daaronder staat nu Koninklijke branchevereniging voor interieur en meubelindustrie.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten