Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

CBM wil meubelindustrie duurzamer maken

Brancheorganisatie CBM wil de meubelindustrie duurzamer en zelfs 'circulair' maken. Daarom heeft zij zich aangesloten bij het online platform Inside/Inside. Deze heeft een tool ontwikkeld waarmee meubelfabrikanten de duurzaamheid en circulariteit van hun meubelen kunnen bepalen.



De CBM (Branchevereniging voor Interieurbouw en Meubelindustrie) wil dat haar leden duurzamer gaan produceren. Minder energieverbruik en zorgvuldiger omgaan met materialen zijn daarvan voorbeelden. Maar de CBM wil nog een stapje verder gaan en wil de hele branche circulair maken. Producten moeten in deze gedachtegang niet afgedankt worden, maar bruikbaar zijn voor hergebruik. Fabrikanten moeten producten maken die liefst zo weinig mogelijk het milieu belasten en zoveel mogelijk (al dan niet in delen) hergebruikt kunnen worden.



Recycling en hergebruik
Het probleem is om te bepalen hoe 'belastend' gebruikte materialen zijn om meubelen en interieurinrichtingen te produceren. Want een houten tafel is weliswaar prima te recyclen of op een andere manier opnieuw te gebruiken, maar wat kostte het om het product te maken, hoe zat het met het vervoer en de mogelijke gebruikte lakken? Voor gestoffeerde meubelen is het vaak nog moeilijker om de 'milieu-impact' te bepalen want dan heb je veelal te maken met hout, metaal, schuim, stof en eventueel nog andere materialen. En hoe doe je dat met ingewikkelde en samengestelde producten die interieurbouwers maken?



Duurzaamheid bepalen
Om die impact te bepalen is vorige maand het online platform Inside/Inside gelanceerd. Hiermee kan je voor een aantal producten die gebruikt worden voor de inrichting van een interieur bepalen wat hun impact op de omgeving is geweest. Anders geformuleerd: je kunt met een tool op de site achterhalen hoe duurzaam, c.q. circulair bepaalde producten – en zelfs complete interieurs – zijn. Vooral in de kantoorinrichting speelt dit omdat overheden en sommige bedrijven zich graag als 'duurzaam' willen presenteren. Tot nu nu toe zijn een aantal producten van deelnemende bedrijven uit de productgroepen vloeren, wanden, plafonds, materialen, lak/lijm/verf/onderhoudsmiddelen en los meubilair geclassificeerd. 

Ondersteunen mkb
Kees Hoogendijk, directeur van de CBM, vindt het platform Inside/Inside een prima initiatief en verklaart in een interview op de site aan waarom. 'Dat schept duidelijkheid naar aanbestedende partijen, maar het biedt ons ook de mogelijkheid om onze mkb-bedrijven te ondersteunen de concrete stap naar de circulaire economie te maken. Er ligt nog wel een uitdaging. Meubelfabrikanten maken serieproducten waar je eenvoudig LCA’s (Life Cycle Analysis, red.) voor kunt berekenen. Interieurbouwers ontwikkelen voornamelijk maatwerkproducten, waar je geen LCA’s voor kunt berekenen. Het is goed om daar specifiek rekening mee te houden bij de verdere ontwikkeling van het platform.'

'Kwestie van doen'
Circulaire economie is volgens Hoogendijk 'vooral een kwestie van doen' en de CBM is als 'kennispartner' aangesloten bij het platform. Hoogendijk stelt onomwonden dat de meubelindustrie en interieurbouw een duurzame en circulaire branche moeten worden. 'Dit is enerzijds nodig voor de continuïteit van onze bedrijven, want wie niet meegaat in deze ontwikkeling zet zichzelf op den duur buiten spel. Anderzijds vinden wij ook dat wij het voor ons nageslacht niet kunnen maken dat wij de aarde uitputten en de grondstoffen opgebruiken.'
 

Meer informatie: www.insideinside.nl

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten