Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

CBW-Mitex in actie tegen stijgende OZB-tarieven

CBW-Mitex verzet zich tegen stijgende OZB-tarieven. Vooral nu juist de waarde van bedrijfspanden daalt, noemt de branchevereniging dit een ‘belachelijke actie’.

Veel winkeliers zullen dit jaar een hogere Onroerende zaak belasting (OZB) krijgen dan gebruikelijk. Het gebruikerstarief voor de onroerendezaakbelasting stijgt dit jaar met gemiddeld 5,7%, met een enkele uitschieter tot bijna 35%. Gemeentes proberen om op deze manier kun tekorten aan te vullen ‘Dat leidt tot geld-uit-de-zak-klopperij via onnodig hoge lokale lasten voor ondernemers’, vindt branchevereniging CBW-Mitex bij monde van voorzitter Jan Meerman.

Plet de WOZ
De branchevereniging is boos en vindt dat ondernemers in actie moeten komen. Want tegelijkertijd met de stijging van de tarieven neemt winkelleegstand toe en zullen minder ondernemers relatief meer moeten ophoesten.
CBW-Mitex start daarom de campagne ‘Plet de WOZ’, waarbij de berekening van de WOZ-waarde van winkelpanden aan de kaak wordt gesteld. Ondernemers worden opgeroepen in actie te komen en kunnen via de site van CBW-Mitex bezwaar maken.

Collectief bezwaar maken
Door het collectief bezwaar maken, vergroot dit de kans op succes, zo stelt de branchevereniging. ‘Gemeenten luisteren sneller naar groepen dan naar individuen en zijn gevoelig voor een gezamenlijk geluid. Zeker met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen in 2014.’  Ondernemers die meedoen aan de campagne krijgen vooraf een inschatting hoe groot de kans is dat de WOZ waarde naar beneden wordt bijgesteld en welk percentage daarbij reëel is.  Als later de WOZ waarde officieel naar beneden is bijgesteld, krijgt de ondernemer een rekening. Het factuurbedrag is de helft van de besparing op de gemeentelijke OZB-aanslag.

Gemeenteraadsverkiezingen
Ook Detailhandel Nederland komt in actie en ook deze belangenbehartiger voor de totale retail kijkt vast vooruit naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2014. Zij start de campagne ‘Uw kiezers, onze klanten’. Alle 3000 gekozen politieke partijen in gemeenten ontvangen een brief en brochure die het belang van de detailhandel voor de plaatselijke economie benadrukt. De campagne duurt anderhalf jaar.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten