Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Communiceren moet je leren

Bedrijven laten op beurzen via pakkende teksten op hun stand weten waar zij voor staan en willen zo bezoekers duidelijkheid geven. Dat is soms best lastig.
 


Op de begin deze maand gehouden beurs Ambiente in Frankfurt bleek dat veel bedrijven op een of andere manier bezig zijn met het begrip duurzaamheid. Maar hoe maak je dat duidelijk als je op een beurs staat en niet iedereen hierover te woord kan staan? Een foto van de fabriek met duidelijk zichtbare zonnepanelen ophangen? Aangeven dat je de oceanen redt met een foto van een schildpad die onder water plastic tegenkomt? Statistieken op een bord schrijven met procentuele afname van het waterverbruik in de fabriek? Of gewoon in koeienletters op de de stand Save the planet schrijven en de mensen maar laten raden waarom je dat doet?
Het gebeurde allemaal, daar in Frankfurt.

Made in Europe
Proflax, een Duitse leverancier van kussens, plaids en tafellakens zet even duidelijk op een rijtje wat het wil communiceren. Made in Europe is duidelijk, maar wat wil je daarmee zeggen? Gelukkig biedt de site uitkomst. Het bedrijf doet zaken met leveranciers in Europa 'waardoor de transportwegen kort zijn'. Aha, het stempel Made in Europe is dus geen 'kwaliteitslabel' (zoals andere standhouders dat gebruiken), maar moet aangeven dat 'korte' aanvoerroutes positief zijn voor....., ja voor wie of wat eigenlijk? Voor de brandstofrekening van de vervoerder en daarmee voor de kosten voor Proflax?

Weinig afval
Save water is even concreet als vaag; het blijkt in dit geval te gaan om een specifieke stoffencollectie waarbij bij de productie aanmerkelijk minder water wordt gebruikt dan normaal, zo lees ik op de site. Bij Selected partners denk ik niet aan duurzaamheid of milieu, maar aan wat dan wel? Gaat het om geselecteerde toeleveranciers? Of heeft het te maken met een beperkt aantal dealers? Low waste betekent dat het bedrijf  (samen met toeleveranciers) zo weinig mogelijk afval wil produceren, verduidelijkt de site. Tja, welk bedrijf wil dat niet?

Koolmees en koi karpers
Wat wordt bedoeld met Save the animals is gissen. Slaat dat op de kussens met afbeeldingen van een leeuw, kraanvogel, koi karpers, koolmees of giraf? Of op het tafellaken met olifantenprint? Ook hier kan ik filosofie hierachter op de site lezen: het bont is nep, maar ziet er echt uit. 'Een goede reden om niet langer de pels van de dieren eraf te rukken,' is de conclusie en legitimatie om te stellen dat je dieren aan het redden bent.
Tot slot het woord Eco-prints, waar staat dat voor? Wordt er eco-vriendelijke inkt gebruikt bij het printen? Of gaat het om de prints met afbeeldingen van groene planten en kleurrijke bloemen? Geen idee, maar ik vrees het laatste. 

Aribert Guiking

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten