Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Consument nauwelijks bezig met het 'slimmer' maken van huis

Er komen steeds meer apparaten die een huis 'slimmer' kunnen maken en de potentiƫle markt is 600 miljoen euro. Maar de consument loopt er niet echt warm voor, concludeert ING.

Je huis 'slim' maken wordt steeds makkelijker. Sensoren en draadloze apparatuur worden goedkoper, veel apparaten worden plug & play geleverd waardoor voor de aansluiting geen installateur meer nodig is en door spraaksturing wordt het nog makkelijker om apparaten te bedienen. Allemaal zaken die kunnen zorgen voor een doorbraak naar huizen die smart homes worden en de potentiĆ«le markt hiervoor is 600 miljoen euro, zo stelt ING Economisch Bureau dat onderzoek liet doen naar het gebruik van slimme apparaten en de wensen aangaande slimme huizen. Opvallend: het woord domotica lijkt volledig verdwenen en het heet nu allemaal smart of slim.

Geen hoge prioriteit bij consument
Hoewel het aanbod aan apparaten groeit en daarmee de mogelijkheden, staat het 'slim' maken van de woning niet bovenaan de verlanglijst bij de consument. Slechts 3% wenst zijn woning heel graag van slimme apparatuur te voorzien. Ruim een derde kiest er liever voor om te investeren in een zuinigere woning en bijna een vijfde heeft liever extra woonoppervlakte.
Toch heeft volgens het onderzoek zo'n 60% van de onderzochte consumenten slimme apparaten in huis die je via sensoren, de smartphone of met je stem kunt bedienen. Daarbij gaat het vooral om verlichting die automatisch aan- of uitschakelt (16%), een met de smartphone te bedienen thermostaat (14%) en verlichting die je bedient met een smartphone (11%).
 


Vooral comfort en gemak
De belangrijkste reden om iets te doen om het huis slimmer te maken is gemak en comfort. Daarna volgt veiligheid en op nummer 3 staat energiebesparing. Als je kijkt waarin mensen willen investeren voor hun huis dan staat energiebesparing met afstand op nummer 1 (36%), gevolgd door extra vloeroppervlak (18%) en een luxe keuken (13%). Slechts 3% geeft aan het geld het liefst aan smart home-uitbreiding te willen besteden. Jongeren (tot 35 jaar) zijn hierin minder terughoudend dan ouderen. Opvallend is dan ook dat in Flevoland (de provincie met de jongste bevolking) de bereidheid het grootst is om te willen investeren in slimme apparaten. In Zeeland is die bereidheid het laagst.

Plug & play
Hoewel er wel interesse is in de smart home technologie is slechts 20% van de ondervraagde consumenten bereid om voor een smart home extra te betalen. Ruim 16% heeft er een tot 2% hogere aankoopprijs van een woning voor over en ruim 4% procent wil nog wel iets meer neertellen.
Toch denkt ING dat de markt zal groeien. Wie daarvan het meest profiteert is ongewis. Traditiegetrouw zijn installateurs een sterke partij, maar doordat consumenten steeds meer zelf kunnen doen via apps staat hun vanzelfsprekende positie onder druk.
 


Nieuwe spelers op markt
Ook ziet de bank allerlei nieuwe spelers opstaan die de markt betreden. Denk aan internetaanbieders, IT-bedrijven, energiemaatschappijen en retailers. Postnl heeft een monteer- en installatieservice voor smart home artikelen, met KPN SmartLife kan een consument zelf zijn woning smart maken en Mediamarkt biedt smart home installatieservices aan. Daarnaast zijn ook Apple (Apple Homekit), Google (Google Home) en Amazon (Alexa) aanwezig op de groeimarkt.


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten