Met het convenant Duurzame Kleding en Textiel bundelen 55 bedrijven, de overheid, brancheorganisaties en maatschappelijke organisaties hun krachten om de werk en -milieuomstandigheden bij het produceren van kleding en andere textielproducten te verbeteren.
Gisteren tekenden de betrokken partijen het convenant dat verschillende problemen in de textielsector moet aanpakken. Belangrijke aanzet tot het convenant was het instorten van een textielfabriek in Bangladesh in 2013 waarbij 1.135 mensen om het leven kwamen. Doel van het convenant is om de textielketen duurzaam en verantwoord te maken. Concreet gaat het om het aanpakken van zaken als kinderarbeid, lage lonen, discriminatie en milieuvervuiling. Hierbij worden onder meer lokale partners betrokken om verbeteringen ter plekke te realiseren.
Essenza Home
Ondertekenaars van het convenant komen vooral uit de kledingsector. Naast retailketens als HEMA, de Bijenkorf, C&A, Wibra en Zeeman doen ook modemerken als Claudia Sträter, Hunkemöller, Sissy-Boy en G-Star mee. Opvallende naam is bedtextielleverancier Essenza Home. ‘We willen actief werken aan de verdere verduurzaming van onze collecties en de hele productieketen. Dit convenant is een concrete stap in de richting van een eerlijke en duurzame textielbranche’, aldus een toelichting van Essenza Home.
Verduurzamen internationale ketens
Ook bracheorganisaties als INretail en Modint ondertekenden het convenant Duurzame Kleding en Textiel en totaal gaan ruim 70 ‘partners’ aan de slag met negen thema’s. Zij willen binnen vijf jaar concrete resultaten behalen en doel is om van de 35% van de kleding- en textielindustrie die nu meedoet te komen tot 80% in 2020. Het convenant Duurzame Kleding & Textiel is de eerste van een aantal IMVO- convenanten waarbij de I staat voor internationaal. Hiermee is een nieuw instrument ontstaan om internationale ketens duurzaam en verantwoord te maken.
Convenant Duurzame Kleding en Textiel getekend
Gepubliceerd op 6 jul 2016