Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

De opruiming werkt pas goed als de zaak echt wordt opgeruimd

De opruiming is een ideaal moment om van oude of moeilijk lopende producten af te komen. Het levert geld en ruimte op. Wie als ondernemer dat niet doet, krijgt gegarandeerd problemen.

Met de retail gaat het niet goed en zeker niet met retailers in de woonbranche. Gelukkig is er nu Opruiming!!! en kunnen winkeliers ruimte creëren om nieuwe producten in te kopen. Tegenwoordig is het zo’n beetje het hele jaar door opruiming in de winkelstraten, maar toch gaan veel consumenten nu op koopjesjacht en struinen de winkels af. Het kan ook anders. Zo kocht een collega medio december een kastje op een online veiling en belde mij om mee te gaan om dat meubel op te halen. Want het was te groot om in je eentje te tillen.

Novio Forum
Met de boedelbak achter de wagen reden wij binnendoor van Arnhem naar Nijmegen en ik kreeg halverwege een vermoeden. Jawel hoor, halverwege sloegen wij af en zag ik het pand opdoemen waarin jaren geleden Novio Forum was gevestigd. Novio Forum was een bekende naam in de meubelhandel, opgericht en grootgemaakt door Marcel Keijser. Hij groeide in Nijmegen uit zijn jasje en verkaste in 2007 naar een pand in Oosterhout waar de klassieke meubelen werden gemengd met meer lifestyle-achtige producten. Een jaar later ging het bedrijf failliet en dat was  - hoogst opmerkelijk - voor de nieuwe eigenaar reden om de pers uit te nodigen voor een toelichting op het faillissement. En de daarop volgende doorstart.

Failliet
Tijdens die toelichting sprak ik diverse mensen van de pers en een paar overgebleven personeelsleden. Daaruit bleek dat de oud-directeur moeite had om niet verkochte producten af te stoten en dat daardoor onverkochte voorraden zich ophoopten. Maar goed, die zou de nieuwe eigenaar wel wegwerken, zo beloofde hij.
Ik weet niet precies wat er in de jaren daarna gebeurde, maar in ieder geval bleek eind 2013 dat de zaak failliet was gegaan en wij parkeerden de auto tussen busjes, boedelbakken en andere voertuigen op een mistige decemberochtend. Overal mensen die via een internetveiling wat gekocht hadden en de buit kwamen ophalen. Ergens aan de kant stond nog een container met ‘Novio Forum’ in koeieletters.

Oud prijskaartje
Nieuwsgierig stapte ik naar binnen. Hoog aan de wand hing een grote en oude foto van Novio Forum ‘hoe het zou worden’ en in de steeds leger wordende hal kon je zien ‘wat het ging worden’. Blijkbaar had de laatste eigenaar ook moeite gehad om de verkoopsnelheid erin te houden want tot mijn verbazing kwam ik de naam Novio Forum op verschillende kaartjes tegen. De kast die mijn collega had gekocht bleek een apart meubel van kersenhout. Mooi afgewerkt en een handig, maar incourant model. ‘Voor hoeveel heb je hem gekocht?’ vroeg ik. ‘125 euro, ik was de enige bieder.’ Ik schatte dat de kast heel wat duurder geweest zou zijn en wij pakten hem op. Er hing een kaartje aan. Daarop stond de naam van Novio Forum plus de prijs: 2050 euro. De naam: Dolce Vita. Het goede leven van dit meubel moest nog beginnen.

Opgeruimd gevoel
Wij brachten het meubel naar huis en sjouwden het omhoog in de nieuwe flat van mijn collega. Het zou mooi tegen de muur passen en was een  perfect audiomeubel. ‘Kan ik mooi de zooi wegwerken’, zei hij. Een paar dagen later vroeg ik hoe de kast beviel. ‘Prima, het geeft mij een opgeruimd gevoel.’

Conferentietafel
Vorige week was het weer prijs. Weer de vraag of ik meekon, nu om een grote tafel op te halen, wederom gekocht via een online veiling en ditmaal bestemd voor het net nieuw betrokken kantoor. Wederom busjes, boedelbakken en zelfs grote vrachtwagens op de afhaaldag. Het bleek nu te gaan om een loei van een conferentietafel, merk Ahrend. Prijs: 135 euro.

Billy boekenkast
De tafel was te groot voor de lift en werd daarom gedemonteerd naar boven gesleept. Wij namen twee grote en een kleine Billy boekenkast mee terug voor thuisgebruik, overblijfsels van het vorige kantoor. Die zouden een plaats krijgen in de kelder van mijn collega. Handig, dacht ik. Maar die kasten vragen er naar om gevuld te worden, dacht ik. En toen dacht ik ook: hoezo opruiming?

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten