Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

De relatie tussen V&D en IKEA

Soms hoef je geen krant open te slaan, geen tv te kijken, geen radio te luisteren, geen website te bezoeken om te weten wat er in de wereld verandert. Soms hoef je slechts in kleine kring om je heen te kijken om dat te ervaren. Zo had mijn jongste dochter, sinds augustus officieel student, al eens aangegeven op kamers te willen en ineens is dat in korte tijd gerealiseerd. Op Facebook vond zij een oproep van iemand die twee huisgenoten zocht. Zij las dat, appte een vriendin, ze maakten samen een afspraak met degene die op zoek was naar huisgenoten, het klikte en binnen anderhalve week zaten drie meiden op kamers.

Ingericht binnen paar dagen
De inrichting was snel gebeurd. Even een bed kopen, kastje erbij (uiteraard bij IKEA), spullen van de eigen kamer bij elkaar rapen en in een paar dagen was de nieuwe kamer vrijwel volledig ingericht. Winkels aflopen of folders raadplegen om te kijken wat er te koop is? Niet nodig, de dames wisten precies wat ze wilden en hadden het in korte tijd bij elkaar. En voor elkaar. Want zo te zien hebben zij hun eigen stijl. Waar ze de benodigde informatie vandaan haalden weet ik niet, maar het ging heel wat sneller dan toen ik in de jaren zeventig van de vorige eeuw zelfstandig ging wonen.

Smartphone als smaakontwikkelaar
Achteraf bezien is deels te traceren waarom mijn 18-jarige dochter zo goed is geïnformeerd en weet wat zij wil. Reden: de smartphone. Daarin zit alle informatie die je nodig hebt of wilt vinden en die smartphone is een verlengstuk van het eigen ik. Bij haar twee jaar oudere zus, pas vorig jaar op kamers gegaan, was nog duidelijker hoe haar kamerinrichting tot stand kwam. Wie haar tijdlijn bekijkt op Facebook ziet tussen de ontelbare selfies, smakelijke gerechten, studentengrappen en commentaren ook foto’s van meubels en een enkele winkel. Zo selecteer je, leg je vast en ontwikkel je een eigen smaak. Denk ik.

Moodboard
Eigenlijk weet ik dat wel zeker. Foto’s maken, plaatjes verzamelen, doorsturen naar en ontvangen van anderen zorgt voor de opbouw van een bepaalde smaak en de jongeren van nu hebben geen moodboard nodig om erachter te komen wat zij willen. Kijk naar hun telefoon en daar staat het.

Vroom & Dreesmann
De twee jaar oudere dochter werkt op zaterdag bij de VVV in Arnhem. Die zit sinds eind vorig jaar in het veel bejubelde nieuwe station en dat trekt extra publiek. Volgens haar zijn dat, naast buitenlandse bezoekers, allemaal bejaarden en zij snapt niet dat deze bij haar aan de balie komen. ‘Iedereen heeft toch een smartphone. Dan ga je toch gewoon googelen?’ Dankzij die oudjes was zij er vorig jaar achter gekomen dat V&D stond voor Vroom & Dreesmann. ‘Daar vragen ze vaak naar, ik wist niet eens wat voor winkel zij bedoelden’, vertelde ze rond de jaarwisseling toen V&D in het nieuws kwam omdat het wellicht failliet zou gaan.

Gehaktballetjes
Vroom & Dreesmann is al jaren geleden van de gevels verdwenen en V&D verdwijnt binnenkort uit het straatbeeld. Dat IKEA staat voor de beginletters van een viertal woorden weet mijn dochter waarschijnlijk niet. En wat maakt het uit? Dat kun je googelen als je het per se wilt weten. Alleen als je goedkoop gehaktballetjes wilt eten, dan heb je even je pa nodig. Dat wil zeggen, zijn auto.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten