Matrasfabrikant M Line maakt reclame met in de hoofdrol diverse wielrenners die nu meedoen in de Tour de France. Dit alles vanuit de gedachte dat goed slapen de sleutel is voor succes.
Met onder meer good old Joop Zoetemelk als uithangbord slaat M Line dezer dagen stevig op de trom om de eigen producten te promoten. Slim gevonden, want Joop Zoetmelk sprak in zijn actieve jaren (1970 - 1986) over het belang van voldoende rust en dat werd populair vertaald in ‘de Tour win je in bed’. Veel meer dan dat had Joop nooit te melden – ‘de moraal was goed vandaag’ als achteraf analyse en ‘Parijs is nog ver’ als vooruitblik filosofie, dat was ongeveer het enige wat er tijdens de Tour uit zijn mond kwam. Boeken lezen deed hij niet, mobiele telefoons waren onbekend en internet moest nog uitgevonden worden dus lag Joop gewoon veel op bed.
Eigen matras mee in Tour
M Line heeft hem even opgeschud en samen met de huidige generatie renners uit de Lotto Jumbo ploeg figureren zij in diverse reclames. Het schijnt dat de renners hun eigen M Line matras hebben meegenomen naar de Tour en volgens de site heeft Bram Tankink een Slow Motion 5 matras, Robert Gesink een 6, Sep Vanmarcke een 7 en Wilco Kelderman een Slow Motion 8. Geen idee wat de verschillen zijn, maar dat ‘Slow’ komt wat lullig over als je aan het hardtijden bent, maar waarschijnlijk heeft dat met wat anders te maken.
Display op stuur
Bij de Sky ploeg hebben ze - voor zover ik weet - geen eigen matrassen, maar gebruiken zij vooral veel techniek. Een display op het stuur om de hartslag en het weggetrapte wattage te kunnen aflezen is hier een onderdeel van. Ook in de bus en op de slaapkamers schijnt de ploeg allerlei apparatuur te hebben want meten = weten en als je kennis hebt, kun je daarnaar handelen. Zouden ze misschien toch ‘stiekem’ het slaapgedrag van Christopher Froome meten?
Matras als meetinstrument
Wellicht is dat over een paar jaar gemeengoed. Begin dit jaar werd in Las Vegas een beurs gehouden waarbij matrasfabrikanten uitpakten met een hoop technologie. Zo kun je onder meer tijdens de slaap je hartslag, ademhaling, beweging in bed en de lichaamsdruk meten en kun je zo je slaap monitoren. Of je er beter door gaat slapen wordt niet verteld; wellicht ga je na al die metingen liggen piekeren. Vaak kun je die meetgegevens via een app aflezen van je smartphone en dan komen wij al gauw bij de flauwekul van wearables waarbij je op je pols kunt kijken naar je hartslag, het aantal gedane stappen, het calorieverbruik en je bloeddruk. Ook hier gaat men (lees: bedrijven die je gaan stalken met reclame) uit van het principe meten = weten.
Draaien en zweten
Persoonlijk denk ik dat je het idee van meten = weten snel moet vergeten. Want wat heb je er aan om te kunnen aflezen dat je erg veel gedraaid hebt in bed of dat de temperatuur nogal hoog was? Dat je slecht hebt geslapen, heb je zelf al gemerkt vanwege dat gedraai en gezweet. Een goede matras in de Tour is fijn, maar de schaafwonden op de rug of de gekneusde rib helen niet sneller. Een goede matras zet je gedachten niet stil als je aan het malen bent vanwege een domme val.
Gewoon fietsen
Toch blijft die actie van M Line schitterend, maar dat komt omdat ik Joop geweldig vindt. Punt is wel dat hij in 1980 de Tour won en wie onder de 45 is, heeft dat niet bewust meegemaakt en voor al die ‘jongeren’ is Joop Zoetemelk gewoon een weinigzeggend historisch figuur. En dan nog iets, die zogenaamde ‘alleen tijdens de Tour’ actie van 2e matras halve prijs blijkt flauwekul. ‘Dat doen ze zo’n beetje 10 maanden per jaar’, zo verzekerde mij een retailer die M Line verkoopt. Kijk, dat ik weet ik gewoon. Zonder te meten, maar gewoon door te bellen.
Bovendien, ik hoef niet alles te weten. Ook niet van onze jongens in de Tour. Zeker niet over wat zij in bed uitspoken. Daarover kun je soms beter niet weten wat er is gemeten.
En laten wij wel wezen; de Tour win je niet in bed. Die win je op de fiets.
Aribert Guiking