Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

De Woonindustrie schrapt aantal consumentendagen

Beurscentrum De Woonindustrie in Nieuwegein gaat het aantal ‘consumentendagen’ in 2015 terugbrengen naar twee. Daarmee wil het tegemoet komen aan diverse inkooporganisaties die bezwaren hebben om consumenten toegang tot het centrum te verschaffen.

Net voor de najaarsbeurs medio september lieten verschillende inkooporganisaties weten niet blij te zijn met de nieuwe koers van De Woonindustrie, voorheen Home Trade Center. Onderdeel van die nieuwe koers is het organiseren van vier tot vijf ‘events’ die volledig gericht zijn op de consument. Om hun ongenoegen kenbaar te maken lieten de inkooporganisaties weten de beurs te boycotten en deden dat vervolgens ook. Tegelijkertijd werden standhouders in het centrum min of meer onder druk gezet om ‘niet akkoord’ te gaan met die te organiseren consumentendagen. Na de beurs in september leek de kou uit de lucht, maar dat is geenszins het geval.

Impasse doorbreken
De directie van De Woonindustrie voerde afgelopen weken gesprekken met INretail, MOVA, IMG, VME en DMG om de impasse te doorbreken en kwam met het voorstel om het aantal consumentendagen terug te brengen naar twee. Deze worden separaat van de vakbeurzen gehouden die gewoon tweemaal per zullen (blijven) plaatsvinden. Bovendien wil het centrum op een of andere manier retailers (de belangrijkste doelgroep van het centrum) betrekken bij de consumentendagen. De directie van het centrum noemt dit in een mail aan de exposanten ‘een mooi aanbod, waarmee bovendien duidelijk wordt dat het hele concept van De Woonindustrie gebaseerd is op ketensamenwerking.’

Consumenten wel/niet welkom
Toch lijken bovengenoemde groeperingen daar niet mee in te stemmen en rommelt de situatie verder. De bezwaren van desbetreffende inkoopgroepen focussen zich op het toelaten van consumenten waarbij zij bang zijn dat deze niet zullen aankloppen bij retailers die zijn aangesloten bij zo’n inkoopgroep. In concreto: consumenten komen in contact met exposanten, willen als gevolg daarvan wellicht iets kopen waarbij de exposanten hen wijzen op hun klanten, retailers dus. Maar dat zijn dan misschien niet de retailers die zijn aangesloten bij zo’n inkoopgroep en die situatie willen IMG, VME, DMG etc. voorkomen.

Invloed stylistes
Tot zover de ‘officiële’ bezwaren. Navraag bij diverse betrokkenen brengt nog iets anders aan het licht; de leden van de inkoopgroepen ergeren zich aan de stylistes die ook toegang hebben tot het centrum en mogelijke ‘omzet afsnoepen’ van leden van die inkoopverenigingen. Nu worden stylistes langzamerhand door steeds meer partijen, ook door veel retailers, gezien als professionals die nu eenmaal op de markt opereren, maar het lijkt er sterk op dat de inkoopgroepen hier veel moeite mee hebben. Zoveel moeite, dat zij zoveel mogelijk de situatie willen laten voortbestaan zoals deze ‘vroeger’ was: er zijn makers (fabrikanten, leveranciers, agenten) en die leveren uitsluitend aan de consument via de retail. Juist nu De Woonindustrie inspeelt op de veranderde situatie waarbij consumenten steeds dichter tegen de producent aanschurken, blijken inkoopgroepen daar niet van gediend te zijn.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten