Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Digitale zakkenrollerij met toestemming

Dankzij digitalisering kunnen retailers on the spot iedere klant een 'persoonlijke aanbieding’ doen. Big Brother is niet alleen watching you, maar begint je ook te kietelen. Wat behoorlijke jeuk kan opleveren.

Kent u Baps? Nee, niet Babs, maar Baps. Als u vrouw bent tussen de 18 en de 35 zou u misschien wat gemist kunnen hebben, maar valt u niet in die doelgroep dan mist u helemaal niks. Zeker als u man bent. Baps is namelijk bedacht door twee shopgeile vrouwen die van zichzelf vinden dat zij ‘allebei gevaarlijk dicht tegen shopaholic aan zitten’, zoals zij dat op de site aangeven. Op die site vertellen zij ook waarom zij gekomen zijn tot de oprichting van Baps.
‘In het aanbod van winkelgidsen, shoptips en navigatiesystemen misten wij datgene wat het nu net zo makkelijk zou maken. Een winkelgids die je altijd bij je hebt, altijd actueel is en je bovendien zonder problemen naar de gewenste adressen loodst, in een logische volgorde, zodat je niet aan het eind van de dag tijd tekort komt omdat je drie keer hetzelfde rondje hebt moeten lopen. Dat is nu opgelost: of het de winkelketen in de hoofdstraat is die verkoopt wat jij zoekt, of de zelfstandige winkelier in de straat erachter, Baps vertelt waar jij moet zijn.’

Zakkenrollers
De tekst is helder, de toon is gezet: als vrouw die graag shopt moet je deze site onder handbereik hebben en dat kan, want er is ook een app. Op de site en app staat informatie over winkels in winkelgebieden van het centrum van Haarlem, Den Bosch, Maastricht en Roermond. Handig als je met vriendinnen een dagje uit bent in zo’n stad en jezelf wilt overleveren aan smartphone en creditcard of bankpas. Baps is de zoveelste digi-truc om consumenten als hersenloze wezens door afgebakende gebieden te jagen waarbij zij geen klant of mens zijn, maar digitale wandelende portemonnees die leeggeschud moet worden. Een soort digitale zakkenrollerij, maar dan met toestemming.

Gek maken
Het past naadloos in de dit jaar losgebarsten hype om consumenten naar winkels te krijgen en ze via de smartphone attent te maken op bepaalde merken, ze gek te maken met overbodige aanbiedingen, ze te wijzen op leuke cafeetjes en knusse terrasjes waar je de ober niet aanspreekt, maar via je mobieltje de bestelling plaatst. Het enige doel is om persoonlijke digitale informatie los te trekken over van alles en nog wat. Zo komen er steeds meer manieren om te traceren waar je bent en dit online te koppelen aan winkels en producten. Door een verbinding met een database kan een alerte verkoper letterlijk op een scherm zien wie je bent, of je op deze plek eerdere aankopen hebt gedaan, wanneer, voor welk bedrag enzovoort.

Privacy wordt schaars
Google Glass wordt inmiddels uitgeprobeerd en dat is een high tech bril die het sociale leven behoorlijk in de war gaat schoppen. Ik loop op straat met die rare bril en kan zomaar zien wat anderen, toevallige passanten, net hebben getwitterd. Ik instrueer die bril (sic!) om een foto van een ander te maken en in no time heb ik letterlijk de Facebookpagina van die ander voor ogen. Dat is geen utopie of spookbeeld, dat is de realiteit. Privacy is binnenkort alleen te garanderen als je een zonnebril opzet en je mobiele telefoon thuislaat.

Kwekken & kopen
De dames van Baps hebben natuurlijk al lang een zonnebril, niet om de ogen af te schermen, maar als accessoire op het hoofd. Die dames zal het een biet wezen dat jan en alleman wat van hen weet, dat willen zij juist. Kwekken & kopen is het persoonlijke doel, controle & kassa is het doel van de retailer of andere verkopende partij.

Nieuwe winkels
Ik voorzie een groei van winkels die zonnebrillen verkopen en aluminium hoesjes. De zonnebrillen zijn een prima middel tegen gezichtsherkenning wat binnen een paar jaar gemeengoed zal zijn in het straatbeeld  vanwege zo’n Google-brilletje of vanwege camera’s in winkels. De aluminium hoesjes zijn geschikt om je telefoon in te doen als je ongestoord wilt winkelen. Die kunnen worden verkocht in kleine winkels en ik voorspel hen een gouden toekomst. Zijn er in ieder geval nog retailers die het goed doen.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten