Digitalisering in de volle breedte was het in feite het thema van de afgelopen week gehouden Heimtextil. De beurs trok iets meer bezoekers dan vorig jaar en de algemene stemming was positief.
Hoewel de naam Heimtextil verwijst naar textiel waren het feitelijk niet de fysieke producten die het centrale thema vormden van de beurs, maar het verschijnsel digitalisering. Op de beurs was dat zichtbaar door de vele digitale prints op meubel- en gordijnstoffen, bedtextiel, behang en - in mindere mate - bij raamdecoratie. Hiervóór zit het proces van ontwerpen en vrijwel alle designers, waarvan een groot aantal aanwezig op de beurs, maken hun ontwerpen op de computer, dus digitaal. Tijdens de beurs waren een aantal bedrijven aanwezig met grote printmachines om ter plekke te kunnen laten zien wat deze aankunnen. Wat daar uitrolt is, vaak verbazingwekkend goede kwaliteit en reken maar dat dat nog beter wordt. Digitaal printen is nu definitief doorgebroken.
Touchscreen voor winkelvloer
Een andere vorm van digitalisering zijn de schermen die exposanten/fabrikanten hebben ontwikkeld voor hun klanten. Een groot touchscreen of een tablet op de winkelvloer is heel gewoon en op de beurs waren er talloze standhouders die allerlei systemen lieten zien die gemaakt zijn voor hun retailklanten. Hun klanten, consumenten, kunnen hiermee op de winkelvloer hun eigen rolgordijn (of iets vergelijkbaars) configureren en ter plekke online bestellen. Dit alles dankzij digitale technieken. Bij sommige leveranciers kun je online foto’s uploaden die vervolgens worden geprint waardoor je je eigen, volstrekt unieke, dekbedovertrek of rolgordijn kunt produceren.
Digitaal bloemschikken
Een mengeling van digitale techniek en traditionele motieven was te zien bij behangfabrikant BN Wallcoverings en converter Eijffinger. BN introduceerde de collectie Dutch Masters, geïnspireerd op schilderijen van grote meesters die in het Rijksmuseum hangen. Bloemen zijn digitaal uit verschillende schilderijen geplukt, herschikt en al dan niet gecompleteerd met volstrekt andere zaken als luchtballonnen en vissen waardoor een totaal nieuw beeld ontstaat. Iets soortgelijks doet Eijffinger in de collectie Masterpiece met de bloemen van de schilderijen. Ook deze worden herschikt, enorm opgeblazen en digitaal geprint waardoor je bijvoorbeeld tulpen XXL op de wand krijgt.
Aansturing via app
Een totaal andere techniek was te zien bij aanbieders van hardware. Zo levert Forest afstandsbediening die met behulp van een app via smartphone of tablet gemotoriseerde gordijnsystemen kunnen worden aangestuurd. Niet nieuw, maar een voorbeeld van digitalisering waardoor consumenten direct profiteren van de zich ontwikkelende techniek.
Smartphone als digitaal lichaamsdeel
De sterkste vorm van digitalisering was zichtbaar in de wandelgangen: iedereen liep te appen, te facebooken en de mail te checken. Soms werd er ook gewoon gebeld, de oorsprong van de smartphone. Deze is nu inmiddels een digitaal lichaamsdeel geworden. Een minpuntje tot slot: standhouders, die duizenden euro’s hebben neergeteld voor een stand, moeten apart betalen voor wifi en betalen daarvoor per dag bedragen waar je thuis maanden mee vooruit kunt. En dat ook nog eens voor een trage verbinding. Een nogal klantonvriendelijke misser van de beursorganisatie.