Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Doorbraak in online meubelverkoop

Lelaleva.nl is een grote stap in de online verkoop van meubelen. De webshop koppelt online  en offline aan elkaar en betrekt zowel fabrikant als retailer in het koopproces.

Met de site www.levaleva.nl kan de consument meubels bekijken en bestellen zonder rechtstreeks contact met de winkelier te hebben. Tegelijkertijd wordt deze direct betrokken bij het koopproces. Een zestal fabrikanten en 41 woonwinkeliers hebben zich verbonden aan de site die uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid, duidelijkheid en functionaliteit. Het assortiment bevat ongeveer 500 banken, fauteuils, stoelen en tafels, alle afkomstig van fabrikanten uit het middenhoge en hogere prijssegment.

Online informeren
De site is opgezet vanuit het perspectief van de consument die het gemak van online winkelen optimaal wil benutten. Hij/zij kan zich volledig informeren (duidelijke foto’s en productomschrijvingen), kan op diverse manieren selecteren (product, prijs, merk, kleur, materiaal), inzoomen, de producten digitaal kantelen en uiteraard bestellen. Als dat gebeurt verschijnen op het scherm de drie dichtstbijzijnde winkels die de producten verkopen. Daar kan de klant zich verder laten voorlichten en de look & feel van de meubels ervaren. Bij een online bestelling gaat de afhandeling ook online, maar zorgt de winkelier voor de fysieke afhandeling.

Voor- en nadelen
De site kan er voor zorgen dat de consument de winkel binnenstapt. Het voordeel voor de retailer is dan dat hij weinig tijd hoeft te steken in het voorlichten van de consument omdat deze via de site goed is geïnformeerd. Tegelijkertijd kan dat gevoelsmatig een nadeel zijn omdat de winkelier zich een dozenschuiver voelt die weinig heeft toe te voegen. Ook heeft de retailer heeft geen vat op de keus die de consument maakt als hij kan kiezen uit 3 ‘dichtstbijzijnde winkels’. Het zou kunnen dat een potentiële klant in winkel x zich laat voorlichten en rechtstreeks in winkel y bestelt. Dat hier mogelijk wat wrijving zou kunnen ontstaan, erkent Jacob van Duijn, een van de initiatiefnemers van de site. ‘De winkelier profiteert van de koppeling naar zijn verzorgingsgebied en dat kan positief en negatief uitvallen. In de praktijk zullen waarschijnlijk die beide kanten tegen elkaar wegvallen.’

Fabrikanten
Het voordeel voor fabrikanten is dat zij 24/7 zich kunnen presenteren via de site en kunnen aangeven waar hun dealers zitten. Lastig kan wel zijn hoe zij moeten omgaan met dealers die niet zaken doen met de site. De nu ‘aangesloten’ winkeliers zijn alle zaken die zich in het hogere marktsegment bevinden. Dat geldt ook voor de leveranciers; Label, Pastoe, Bert Plantagie, Topform, Qot en Danca. Er zijn gesprekken geweest en gaande met andere fabrikanten en het streven is om in 2013 te komen tot samenwerking met 50 fabrikanten. ‘Maar wij gaan eerst kijken hoe het nu gaat’, zegt van Duijn. Over de inkomsten van de site is hij duidelijk: ‘Wij vragen 10% commissie op iedere order die online wordt gedaan.’

Gemak consument
Degene die het meest kan profiteren van de site is de consument. Die kan zich online goed laten informeren. De site geeft duidelijke informatie over prijs en product. Via een koppeling met www.hom3decorator.com kunnen de meubels in een ruimte worden geplaatst. Virtueel schuiven, draaien en verplaatsen kan zelfs wanneer gebruikt wordt van een eigen geuploade foto. Zo kan de consument zijn mogelijke nieuwe meubel al in zijn eigen huiskamer plaatsen zonder dat het hem geld en moeite kost. Vanuit de hangmat op vakantie een designbank bekijken, onder het genot van een tropische cocktail de bank in de eigen huiskamer plaatsen, ’s avonds op de hotelkamer bestellen en een dag na thuiskomst de bank afgeleverd krijgen – het kan.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten