Duitse consumenten kopen eens in de 5 tot 10 jaar een nieuwe matras, maar ze zijn nauwelijks bekend met merken. Mannen weten iets, vrouwen vrijwel niets.
Het online meningenpanel www.mafo.de deed onderzoek naar het gebruik en de merkbekendheid van matrassen onder 1000 consumenten en bracht een ‘beddenmonitor’ uit met de resultaten. De site deed het samen met de Bielefelder Medium Agentur, een bureau dat ‘communicatieoplossingen’ voor de retail ontwikkelt. De resultaten zijn voor retailer niet echt bemoedigend want mensen die een matras hebben gekocht, weten nauwelijks welk merk zij hebben aangeschaft. Mannen scoren 29,6% en vrouwen komen tot een schamele 17,8%. Bij degenen die zich wel een naam herinneren staat Ikea met 16,7% aan de top, gevolgd door Schlaraffia en Dunlopillo. Tempur komt op nummer 4 met 5,1%.
Gemiddelde matras gaat 7 jaar mee
Gemiddeld kopen de deelnemers aan het onderzoek iedere 5 tot 10 jaar een nieuwe matras, vooral bij ‘gewone’ winkels. Bijna de helft geeft aan de volgende aankoop in een beddenspeciaalzaak te doen waarbij mannen hoger scoren dan de vrouwen. Bijna 40% denkt een nieuwe matras een volgende keer te gaan kopen in een warenhuis.
Geen merkbekendheid bedtextiel
63,4% van de ondervraagden had minder dan een jaar geleden lakens of een overtrek gekocht en 42,5% kocht een kussen of dekbed. Ook hierbij weten de kopers zich later niet te herinneren van welk merk zij iets aanschaften. Conclusie van de onderzoekers: er geen echt sterk merk bij matrassen of bedtextiel.