Wie nog niet is geweest, kan er nog tot en met zondag terecht: de Dutch Design Week. Ongeacht achtergrond, beroep, leeftijd of opleiding vindt ieder normaal mens iets interessants, daar in Eindhoven. Zeker, er zijn genoeg dingen te zien waar nut of noodzaak ver te zoeken is, maar het geheel is zodanig dat je altijd thuiskomt met het gevoel iets leuks, interessants of opmerkelijks te hebben gezien.
Ook het niet direct commerciële karakter van het evenement is weldadig. ABN Amro mag dan de hoofdsponsor zijn en Renault verzorgt met een vloot elektrische auto's het vervoer tussen de diverse locaties, maar ze zijn niet hinderlijk aanwezig. Talloze (kleinere) bedrijven gebruiken op hun eigen manier de Dutch Design Week om zich te profileren. Want het staat goed om te laten weten dat je daar aanwezig bent.
Een mooi voorbeeld daarvan is Hästens. De Zweedse beddenmaker organiseerde afgelopen maandag een seminar onder de naam The Future of Sleep waarbij drie designers hun bevindingen zouden geven over hun zoektocht binnen de thema's Surroundings, Habits en Senses. En dat binnen de muren van de slaapkamer. Het resultaat heeft een hoog open deur gehalte, maar je hebt weer even je naam kunnen droppen, heel belangrijk in designland.
Ook de NS is dit jaar weer van de partij. De nationale spoorwegmaatschappij laat onder meer zien hoe een toekomstig treininterieur eruit kan zien. Daarin zie je prachtige stoelen, grote ramen en (jonge) mensen die buitengewoon relaxed zijn. Lezen, chillen, werken, mijmeren, het kan nog beter in de reis van morgen!, aldus de NS. Het ontwerp werd gemaakt in samenwerking met architectenbureau Mecanoo en projectinrichter Gispen, Zo, die namen hebben wij dus ook weer genoemd.
Dus ontkomen wij ook niet aan het noemen van Piet Hein Eek. Deze man heeft het goed bekeken, hij zit permanent op een belangrijke plek tijdens de Dutch Design Week met zijn fabriek/werkplaats/winkel/restaurant. De winkel is een hotspot van design, vintage, ouwe meuk en pure kitsch waar gewone huishoudspulletjes à la Xenos voor absurde prijzen worden verkocht. Het tijdelijke restaurant staat onder leiding van topkok Sergio Herman en zo'n naam trekt altijd. Het kan ook wat simpeler en voor de deur staat een oude omgebouwde ketel met daarop in koeieletters Fruit & Friet. De mensen staan in de rij.
Het gebruik van zo'n oude ketel is exemplarisch voor wat zich in het stadsdeel Strijp afspeelt. Het gebied met veel oude industriële gebouwen wordt geleidelijk herontwikkeld en tijdens de Dutch Design Week worden nog leegstaande ruimtes tijdelijk omgetoverd tot hippe hotspots. Het grootste gebouw op de locatie Strijp-T is niet te missen vanwege twee grote bakstenen schoorstenen waarmee vroeger – ongetwijfeld ongefilterd – van alles de lucht in werd geslingerd. Nu staat er bij de ingang van het terrein een bord: 'Dit is een rookvrij gebied'.
Direct na het passeren hiervan staat een dieselgenerator te ronken. Want binnen moeten de laptops kunnen draaien, zijn er talloze interactieve spelletjes te spelen en wil iedereen verse sapjes en biologisch afgebakken broodjes. Ook dat hoort bij Dutch Design.
Aribert Guiking