Een opgerolde tuinslang een leuk kleurtje geven en presenteren als een handtas; dat is design. Reden voor de redactiedames van het blad Seasons om de slang een prijs toe te kennen.
Medio april ontving ik een digitale nieuwsbrief van uitgeverij Sanoma met daarin een totaal onzinbericht. Het ging over een ‘design tuinslang’ en dat weet je eigenlijk al meteen dat het mis is. Dat idee werd versterkt door de bijgeleverde foto van een vrouw die niet blij uit haar ogen kijkt. De vrouw zit op een Chesterfield bank en houdt een opgerolde roze tuinslang recht voor zich. Met haar twee handen omklemt zij een hengsel waar de tuinslang aan hangt. De keurig opgerolde slang lijkt sprekend op een handtas en word bij elkaar gehouden door twee goudkleurige metalen kettinkjes. Daaraan zit het roze handvat wat gewoon weer een stuk slang is.
Design
Nou ja, gewoon – het is een design slang. Wat er precies ‘design’ is, weet ik niet, maar de kleur is in ieder geval opvallend. Naast roze is de slang ook verkrijgbaar in wit, zwart, turquoise en rood. Maar omdat het design is, zijn het de kleuren White Snake, Black Swan, Candy Crush, Minty Marmaid en Bordeau Baby. Naast de slang hebben ook het mondstuk en de muurhouders verschillende kleuren. ‘Nu kun je alle kleurencombinaties maken!’ jubelt het bericht in de nieuwsbrief.
Slang als handtasje
De slang luistert naar de naam Garden Glory en is ‘vooral trendy en leuk!’ De slang wordt in Zweden geproduceerd en is 20 meter lang. Hij is ‘flexibel en handelbaar’, niet onbelangrijk voor een tuinslang. Op de site van de fabrikant staan nog meer foto’s. Zo is er een foto van diezelfde vrouw die nu op de bank ligt met het handtasje - sorry, slang - in haar hand. Zij heeft een leuk voorjaarsjurkje aan; handig voor het werken in de tuin en volledig passend bij het algemene beeld: een hoop poeha voor een gewone tuinslang.
Vibrator
De slang wordt geleverd in ‘exclusieve kadoverpakking’. Ook het mond- en koppelstuk wordt in een fraaie doos meegeleverd en het ziet er op de foto uit als een tweetal kleine opzetvibratortjes. De associatie is niet zo gek want op de Zweedse site staat een filmpje waarop een vrouw lekker met de slang in de weer is en er op los spuit. Overigens gekleed in een smetteloos wit jurkje, echte werkkleding dus. Ook leuk: de slang kun je ’s winters opbergen in een stoffen zak die je als accessoire er bij kunt kopen. De zak is spierwit; reuze praktisch voor in de schuur of garage.
Homo tuinslang
Let op, het wordt nog erger. De slang heeft de Sanoma Tuinaward 2013 gewonnen. Daarom neuzelt het blad Seasons over de slang. Maar wat blijkt? Het gereutel over die designslang stond al een jaar geleden in VT Wonen en 101 Woonideeën, ook bladen van Sanoma. Ook het Parool, Brabants Dagblad en een hoop andere kranten en bladen berichtten er in 2012 al over. De Telegraaf sprak toen heel subtiel over een ‘homo tuinslang’. Waarom Seasons een jaar later met deze flauwekul komt en er ook nog eens een prijs voor uitreikt, is mij niet duidelijk. De slang is verkrijgbaar in de webshop van het Sanoma blaadje, dat wel.
Flutmarketing
Misschien liep die slang voor geen meter en heeft Sanoma het op een akkoordje gegooid met de leverancier; jij plaatst een advertentie en wij reiken jou een leuke prijs uit zodat wij weer een pagina kunnen volkletsen? Het zou kunnen, want het gaat niet zo heel goed met de uitgever van consumentenbladen. Dat je zo’n slang ‘ontwerpt’ en met feminiene flutmarketing probeert dit aan de man (m/v) te brengen - prima. Dat je daarvoor belachelijke persberichten de wereld instuurt - ga je gang. Dat je als krant, tuin- of hobbyblad daarover publiceert – ach, waarom niet?
Schoon spuiten
Maar dat je het een jaar na dato gaat onderscheiden met de Sanoma Tuinaward dan verdien je het om ondergeschoffeld te worden. Wat mij betreft: Wegspuiten dat blad Seasons. Doorspoelen die redactie. Op de site staat: ‘Met deze Zweedse designtuinslang worden saaie buitenklusjes een feest.’ Het lijkt míj een feest om daar ter redactie de boel schoon te spuiten. Met de brandspuit.
Aribert Guiking