Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Eerste kwartaal omzetgroei voor woonbranche

Gemiddeld boekten woonwinkels een omzetgroei van 8,6% in het eerste kwartaal ten opzichte van dezelfde periode in 2015, zo blijkt uit cijfers van de INretail woonwinkelmonitor.


Het jaar begon slecht. In januari boekten winkels in de woonbranche (aangesloten bij brancheorganisatie INretail) een minimale omzetplus ten opzichte van januari 2015. De maanden februari en maart zorgden voor forse groeicijfers waardoor in het eerste kwartaal 8,6% meer omzet werd geboekt ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015. Woningtextielzaken kwamen tot een plus van 15% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015, keukenspeciaalzaken noteerden een omzetgroei van 4,9% (zie grafiek hierboven). Vorig jaar, dat wil zeggen het eerste kwartaal van 2015 ten opzichte van 2014 kwamen keukenspeciaalzaken tot een plus van 17%.

Hoge score slaapspeciaalzaken
Als we kijken naar de gemiddelde omzetontwikkeling dan zie je, op grond van bovenstaande cijfers, dat tweederde van de winkels (die hebben meegedaan aan het onderzoek) in de plus zit. Bij de slaapspeciaalzaken boekte 80% dezelfde of een hogere omzet dan vorig jaar, bij keukenspeciaalzaken is dat 53%. Ofwel: 47% boekte een lagere omzet (zie grafiek 2).


Grote steden grote winnaars
Regionaal gezien zijn er opvallende verschillen te zien. De regio Oost scoort een plus van 9,6%, de regio Zuid blijft wat achter met gemiddeld 2,6%. De regio West zonder de steden Amsterdam, Rotterdam Den Haag komt tot 7,2%, maar de drie steden bij elkaar laten een omzetplus zien van 18,9% (zie tabel). Volgens Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist wonen bij INretail, komt dat doordat de huizenmarkt in die steden sterk in beweging is met veel verkopen en stijgende huizenprijzen. ‘Dit zorgt voor een extra vraag naar woninginrichtingsproducten’, zo stelt hij.

Midden/laag segment stijgt
Nog wat cijfers uit de Woonwinkelmonitor: Overall presteren de winkels in het midden/laag segment beter (+12%) dan de winkels in het hoog/midden segment (+8,9%). Volgens Van der stelt zijn winkels in het midden/laag segment steeds beter in staat om een uitgebalanceerde wooncollectie neer te zetten en concurreren zo met het midden en hoge segment.
Tussen al die positieve cijfers springt er nog een extra uit. De kleine woningtextielwinkels (<500 m2) realiseerden in het eerste kwartaal een plus van maar liefst 32% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2015. Dit cijfer is waarschijnlijk deels te verklaren uit de sterke plussen in de drie genoemde grote steden; mensen die daar een huis kopen doen hun interieuraankopen wat betreft woningtextiel in de buurt.
INretail ondervroeg haar leden ook naar de te verwachten omzetontwikkeling voor het tweede kwartaal: 32% verwacht dat de omzet zal toenemen, 11% verwacht een daling.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten