‘Succes ligt aan een veelheid van zaken’, zegt beursdirecteur Els van Pelt aan de vooravond van Meubelbeurs Brussel. De beurs heeft een duidelijke koers met stabiele bezoekersaantallen en trouwe exposanten.
Over anderhalve week (4 november) gaat de Meubelbeurs Brussel van start. Ruim te voren stond al vast dat alle beschikbare ruimte was volgeboekt en dat gebeurt tegenwoordig niet meer zo vaak. Hoe kan dat, wat is het geheim van de Brusselse beurs? ‘Het succes van de beurs ligt aan een veelheid van zaken’, zegt Els van Pelt. ‘Wij hebben weken hard, hebben vaak een persoonlijke verhouding met onze exposanten, voeren een redelijk agressieve uitnodigingspolitiek, stralen positiviteit uit en werken voor iedere bezoeker. En dat merken ze.’
Persoonlijk contact
Met die ‘ze’ bedoelt Van Pelt zowel de bezoeker als de exposant. Veel exposanten worden persoonlijk benaderd en dat wordt gewaardeerd, ondanks het feit dat verreweg de meeste exposanten vrij vlot bijtekenen voor een volgende editie. Exposanten weten vaak dat hun klanten worden uitgenodigd en als dat niet zo is, bellen ze vrij makkelijk op om even te informeren hoe dat zit. Van Pelt: ‘Dat is de keerzijde van het persoonlijk contact. Ze bellen makkelijk op. Maar ja, dat hoort erbij.’
Goede sfeer
Bezoekers worden in de watten gelegd. Probleemloos parkeren, vlotte entree, veel hapjes en drankjes op de stands, een goede sfeer – dat is lekker binnenkomen. ‘Ze komen goedgemutst binnen en hebben er vertrouwen in. Ze hebben hun aankoopmoment al een tijdje uitgesteld en denken: nu moet het gebeuren. Dat zie je ook bij de exposanten. Zij moeten zich waarmaken en u zult zien dat er veel aan productvernieuwing is gedaan. Niet spectaculair, maar de vernieuwingen zijn er wel.’
Middensegment
‘Een belangrijk punt van ons succes is dat wij in de kern van de markt zitten, wij zoeken bewust het middensegment. De bezoeker weet waarvoor hij komt en gaat in Brussel niet op zoek naar een echt designproduct. Wij houden het op meubelen en zoeken het niet in verbreding. Zeker, er staan exposanten met tapijt en verlichting, maar dat zijn bedrijven die naar de meubelhandelaar willen en niet naar de verlichtingszaken. Wij zoeken niet gericht naar die exposanten, maar als zij hier willen komen en zich daar goed bij voelen, is dat goed. Ik weet dat andere beurzen vaak andere productgroepen erbij nemen en dan stel ik mij de vraag: zijn het die assortimenten die meer bezoekers trekken?
Design blijft lastig
De beurs lijkt een succesverhaal, maar niet alles verloopt gladjes. Beursdirecteur Van Pelt worstelt al jaren met Square, het onderdeel van de beurs waar ‘instapdesign’ wordt getoond. ‘Dat blijft een moeilijk verhaal. Square moest een hefboom zijn om design in ons aanbod te krijgen; iets tussen design en het middengamma. Veel bezoekers vinden dat leuk, maar inkopers komen er niet. We hadden vroeger daar Design Street waar jonge firma’s zich met prikkelende producten konden presenteren, maar vorig jaar hebben we dat weggedaan wegens plaatsgebrek. Dat was eigenlijk een verkeerde beslissing. Ook dit jaar is het afwezig en dat is jammer. Ik hoop dat wij dat volgend jaar wel weer kunnen realiseren.’
De Meubelbeurs Brussel wordt gehouden van 4 t/m 7 november.
Meer informatie: www.meubelbeurs.be