‘Als we Xander ophangen, Billy eruit gooien en kiezen voor Toon dan wordt het vast een stuk aangenamer in onze huiskamer.’
Dit is geen begin van een thriller waar mensen uit de weg worden geruimd of hartelijk worden verwelkomd, maar een zin die probleemloos zou kunnen worden uitgesproken in een doorsnee Nederlandse huiskamer.
Het wordt in die huiskamer steeds stiller. En niet alleen in de Nederlandse huiskamers. Wereldwijd is er, zeker in de westerse wereld, een tendens dat de gezinsgrootte afneemt en het aantal kleine huishoudens toeneemt.
Tegelijkertijd verschijnen er nieuwe namen in huis: bovengenoemde Toon is de thermostaat van Eneco, Xander is een hanglamp uit de jongste folder van Leen Bakker en Billy… wie kent die boekenkast van Ikea niet?
Geen idee wanneer het begonnen is, maar zelfs het kleinste lampje bij de Gamma, vaasje bij Leen Bakker en bijzettafeltje van Trendhopper heeft een naam. Nooit op gelet en wie doet dat wel? Bij een dure designbank die probleemloos 20 jaar meekan en lang in productie blijft kan ik mij een naam voorstellen, maar zelfs dan is het de vraag of de consument daar iets om geeft.
Deze week kwam een overbuurvrouw vertellen dat de bestelde Leolux bank was gearriveerd. Ik vroeg haar welk model het was. ‘Geen idee.’
Leveranciers van bedden, banken, kasten, matrassen en ook laminaat, verlichting, gordijnstoffen en talloze woonaccessoires putten zich uit om een naam te verzinnen voor producten die in feite allemaal inwisselbare no names zijn. Handig voor winkeliers om zo de bestelling door te geven, maar voor de consument zijn het naamloze producten.
Grote bedrijven zoals energieleveranciers die duizenden of zelfs miljoenen klanten hebben, gaan een stapje verder en denken menselijkheid in te brengen met hun producten. Eneco noemt zijn thermostaat Toon, bij NLE is het een meisje en heet ze Anna. Bij gebrek aan een huisgenoot - denk aan het toenemend aantal eenpersoons huishoudens - toch leuk als je zulk gezelschap hebt.
Giganten als Amazon, Google en Apple hebben hun eigen gadgets waarmee mensen met hun stem allerlei opdrachten kunnen geven die overigens verder gaan dan alleen huiselijke commando’s: sluit de gordijnen, zet de tv aan, bestel een pizza en bij de uitspraak ‘nu even dimmen’ wordt niet bedoeld dat het apparaat stil moet zijn. Klinkt menselijk, maar de namen Echo, Home en Siri zijn toch wat afstandelijk.
Discountketen Jysk doet het gewoon lekker simpel. De Deense retailer geeft de producten een naam en zet er meteen achter waar het voor staat. Dus krijg je Halby dressoir, Olsker tafel, Koningsspir sierkussen en Vansted kapstok. Toch ziet het er wat knullig uit als je op deze manier samen met een foto moet aangeven wat voor product het is, bijvoorbeeld Jenslev tafel met dienblad voor een bijzettafeltje. Maar consument en winkelverkoper weten wel meteen waar je het over hebt. En da’s best handig.
Aan de andere kant: bij wie gaat er een lampje branden als je zegt dat je een Myggblom plaid hebt gekocht. Of een Fliseggi vezelkussen?
Aribert Guiking
En, hoe heet ie?
Gepubliceerd op 5 okt 2017