Gemak is de belangrijkste reden om 'slimme' producten in huis te halen, maar kostenbesparing vanwege stijgende energieprijzen speelt een steeds grotere rol. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK.
Door de stijgende energieprijzen is er meer belangstelling om via 'slimme ' apparaten te zoeken naar kostenbesparende oplossingen, stelt onderzoeksbureau GfK. Denk daarbij aan zogenaamde slimme verwarming, verlichting of huishoudelijke apparaten. Consumenten zijn soms bereid om tot 20% extra te betalen voor slimme producten, blijkt uit de GfK Smart Home Monitor 2022, de weerslag van een steekproef onder ruim duizend consumenten
Gemak belangrijkste factor
Gemak, zoals een robotstofzuiger, is nog steeds de belangrijkste reden om een slim apparaat aan te schaffen. Afgelopen jaar was er een toename in interesse voor gezondheidsproducten zoals slimme bloeddrukmeters en luchtreinigers en alles voor het inrichten van een thuiswerkplek. Of dat ook leidde tot aanschaf van deze producten is niet duidelijk. Wel meldt GfK dat na de lockdowns de interesse voor dit soort apparaten sterk is afgenomen.
Groei deurbellen en rookmelders
Naast gemak en energiebesparing is er een groei van 'slimme' deurbellen, IP camera’s en rookmelders. Dat laatste komt vooral doordat het vanaf 1 juli verplicht is om op iedere verdieping in huis een rookmelder te hebben. Gemiddeld bezitten Nederlandse huishoudens volgens het onderzoek 5,4 slimme apparaten.
Naamsbekendheid groeit
Het begrip 'smart home' neemt gestaag toe. In 2015 verscheen de eerste GfK Smart Home Monitor en toen was 32% (van de respondenten) bekend met het begrip. Nu is dat gestegen naar 72%.