Bakkers en slagers hebben hebben hoge energierekeningen, net als glastuinders en metaalbedrijven. Een aantal daarvan kan waarschijnlijk aanspraak maken op een tegemoetkoming in de energiekosten, maar zeker is dat niet. Voor woonwinkels is het al wel duidelijk; die verbruiken te weinig gas en elektriciteit om bij de overheid te kunnen aankloppen voor financiële steun.
Brancheorganisatie INretail kwam medio augustus, toen het buiten bloedheet was, met de suggestie om de winkeldeuren gesloten te houden zodat de airco niet op standje MAX hoefde te worden gezet. Daarna liepen de energieprijzen nog verder op, trad de herfst in en inmiddels is de winter in aantocht. Daarom verstuurde INretail vorige week een persbericht de deur uit met de strekking dat 's nachts feestverlichting in de winkelstraten 'niet nodig' is. Dat is geen schokkende oproep en bespaart wel wat stroom, maar individuele winkeliers schieten er niets mee op.
Vooral grote woonwinkels zijn nu in het nadeel. Het zijn enorme vloeroppervlakten die verlicht moeten worden en vaak zijn er ook hoge plafonds; zo'n ruimte vreet energie. (Verwar dit niet met een energieplafond, da's wat anders). De zaak later openen en eerder dichtdoen, de verlichting niet overal aandoen en de verwarming wat lager zijn voor de hand liggende mogelijkheden, maar kan het ook anders?
Zeker, door gebruik te maken van de ellende van collega-winkeliers. Want die staan - net als uzelf – straks te blauwbekken en te wachten op klanten die niet komen. Vooral grote meubelzaken met een breed assortiment kunnen hiervan profiteren. Want elk nadeel (een grote winkel) heb zijn voordeel (veel ruimte). Maak daar gebruik van en betrek andere ondernemers daarbij.
Houd een wintermodeshow samen met een plaatselijke modezaak. Hij/zij levert de jassen en de catwalk is het gangpad in de woonwinkel. Sluit een deal met een sportzaak; maak een route in de winkel zodat klanten gewenste schoenen hardlopend in de winkel kunnen testen. Anderen kunnen schaatsen passen en vast oefenen met klunen. Worden ze lekker warm van!
Nodig klanten uit en demonstreer hoe ze hun interieur kunnen gebruiken terwijl de verwarming laag staat. Zet ze in een bank met warmtekussens. Laat zien dat dikke gordijnen de warmte binnen houden. Nodig een techneut uit die uitlegt dat je vloerverwarming bij vrijwel alle soorten vloerbedekking kunt gebruiken. Laat mensen onder een lekker dekbed liggen en wijs op de voordelen van een elektrische deken.
Regel wat met de plaatselijke horeca, een cateraar of de slijter. Zij zorgen voor de hapjes en de drankjes, u zorgt voor de geestelijke inhoud. Echt koken zal niet mogen, maar er valt een mouw aan te passen. Dat geldt ook voor de openingstijden want een aantal activiteiten zullen vooral 's avonds plaatsvinden. Kan de winkel overdag gewoon dicht en kunnen de klanten 's avonds de verwarming thuis lager zetten.
Exact over een maand begint het WK voetbal in woestijnstaat Qatar. Zet een aantal tv's in de zaak (tafels en kasten om ze te plaatsen zijn er genoeg) en dat wordt gezellig samen kijken. Wij zitten dan wellicht hier spreekwoordelijk wat in de kou, maar daar stikken ze van de hitte. Dus hier zit je beter. Tijdens de wedstrijd of na afloop vragen hoe lekker die bank of stoel zit!
Voor het hele gezin, buren of vriendengroepen organiseer je een spelletjesavond. Ze huren voor een avondje een huiskameropstelling en een extra stoel of tafel pak je gewoon uit de winkel. Spelletjes huur je of laat je mensen zelf meenemen. Vergeet de kinderen niet. Een schommel kan makkelijk ergens worden neergezet en een schuin geplaatste trampoline met daarachter een bed als landingsplaats is op voorhand een succesnummer.
Afijn, mogelijkheden genoeg voor grote gemengde zaken en met wat extra activiteiten krijg je reuring in de tent en kun je in een positieve sfeer ongetwijfeld spullen verkopen zonder dat mensen daar op zoek naar zijn. Verkoop je verlichting? Dan kun je in de donkere maanden die gaan komen vast wat extra's verkopen. En valt het mensen 's avonds als ze weer naar huis gaan niet op dat de sfeerverlichting op straat niet brandt. Is INretail ook weer blij.
Aribert Guiking