Nu het vakantie is, begint het grote uitrusten. Dat gebeurt in combinatie met slechte bedden en matige matrassen. Toch hoor je daar vrijwel geen consument over klagen. Wat kan de 'slaapindustrie' hiervan leren?
Afgelopen weekend was het heet en heb ik slecht geslapen vanwege die hitte. Terwijl ik gewoon thuis was en in mijn eigen bed sliep. De tijd daarvoor, tijdens het WK voetbal, heb ik regelmatig in een opklapstoeltje gezeten, overgehouden uit de tijd dat ik een boot had. Eigenlijk best lekker, gewoon in een klapstoeltje in de huiskamer voor de tv zitten in plaats van hangend op de bank. Het zitcomfort van zo’n klapstoel is beperkt, maar het heeft iets ‘losjes’ en je biertje smaakt toch anders dan als je gewoon op de bank zit.
Luchtbed
Op dit moment zitten duizenden Nederlanders ergens op een klapstoeltje; in eigen land aan het water, in Frankrijk voor de tent, in Italië aan zee en in Duitsland misschien wel langs de Autobahn bij een Raststätte. Niemand klaagt er over dat die stoel niet lekker zit, integendeel. Hoe gaat u vanavond ter bed? Een luchtbed in de tent, een bed van samengeraapte kussens in de caravan of boot? Of gewoon in een aardig Grieks appartement of Turks hotel? Zeker weten dat dat bed van mindere kwaliteit is als thuis. Hoor ik daar geklaag over?
Spaghettiborden
Natuurlijk, op vakantie doen wij allemaal graag een stapje terug als het om comfort gaat. Geen luxe bank, geen groot tweepersoons bed met verstelbare bedbodem, geen mega flatscreen onder handbereik en menig Nederlander loopt in alle rust met een volle plastic bak vuile vaat over de camping naar de gemeenschappelijke heet waterkraan om daar in alle rust de spaghettiborden af te wassen met de hand in plaats van deze geroutineerd in de vaatwasmachine te stoppen. Geen modieus onthaasten, maar gewoon lekker niks doen en een beetje meedeinen met de dagen en het weer.
Proefslapen
Dat relaxte gevoel werd een paar jaar geleden aangeprezen door verschillende beddenmerken, in combinatie met een weekeindje weg. Dat - meestal nieuwe - merk mocht je uitproberen in een hotel en als je besloot om het te kopen, werd de prijs van de overnachting in mindering gebracht op het aankoopbedrag van het bed. Het aanbod werd aangeprezen als ‘proefslapen’. Tegenwoordig bieden veel matrassenleveranciers dat proefslapen aan en dat mag je gewoon thuis doen en enige weken achter elkaar. Zelfs Beter Bed biedt die service, maar dat is verlakkerij. Als je de voorwaarden leest dan mag je, als de matras niet bevalt, na de proefperiode ruilen als het product ‘niet gebruikt’ is en ‘in originele verpakking’ zit. Ik vraag mij af hoe je dan een matras die wordt aangeprezen als ‘goed ventilerend’ moet testen.
Lucht verkopen
Proefslapen, echt of op papier, mag dan al redelijk gewoon zijn, de prijzen van tien jaar geleden zijn niet meer gewoon en worden nooit meer gehaald. Kent u Hästens nog? Daarvan werden bedden verkocht van 20.000 euro en meer. Absurd, nu is het al lastig om een bed van 10.000 euro te verkopen. Die tijd van pure lucht verkopen is voorbij en dure bedden lijken sowieso op hun retour, vraag maar aan slaapspecialisten die luxe merken verkopen. Auping begon ooit met ‘2e matras voor de halve prijs’ en de prijs lijkt doorslaggevend als ik die wekelijkse folders in mijn brievenbus moet geloven.
Onopgesmukt
Ik heb de afgelopen weken wat werk gedaan voor een matrassenleverancier die via internet verkoopt en ook een showroom heeft. Die staat niet in een winkelstraat en het is geen gelikte toonkamer. Eigenlijk is het daar best saai met al die witte matrassen die op het oog allemaal hetzelfde lijken. Maar mensen vinden die onopgesmuktheid wel prettig en liggen probleemloos een half uur of langer op een matras. Dat heb ik in een ‘echte’ slaapspeciaalzaak nog nooit gezien. De mensen waarderen bij deze matrassenleverancier de rust, de kennis van de verkopers en vele informatie die zij (meestal van tevoren) van de site plukken. Die combinatie werkt blijkbaar goed.
Rust verkopen
Veel mensen zeggen lekker geslapen te hebben als zij terugkomen van vakantie. Het bed was misschien matig, maar het weer was prima, net als het eten en drinken, de seks en de rust. Misschien moeten die beddenboeren niet zo pushen met hun hun prijzen, maar gewoon ‘rust’ verkopen. Ik geef toe, het klinkt niet erg sexy. Maar het is misschien wel het beste verkoopargument om een lekker bed te verkopen.
Aribert Guiking