Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Groen kent vele gradaties en gezichten

De afgelopen weken gehouden grote beurzen (Heimtextil, Domotex, IMM) hebben duidelijk gemaakt dat veel bedrijven bezig zijn om 'iets' te doen aan duurzaamheid. Onder dit nogal vage en vooral brede begrip hangen die bedrijven van alles. Een aangepaste productie door het reduceren van energie- en waterverbruik, het spaarzamer omspringen met grondstoffen of, indien mogelijk, het gebruiken van gerecyclede grondstoffen zijn maatregelen die helemaal aan het begin van de keten zitten.

Daarna volgt een waaier van maatregelen waar allerlei labels aan gehangen worden die te maken hebben met het product op zich, de levensduur en het mogelijke hergebruik nadat het product wordt afgedankt.

Tapijt dat is gemaakt van (deels) gerecyclede garens, dekbedvertrekken van biologisch katoen, tafels van gerecycled hout, pvc vloeren waarbij de weekmakers afkomstig zijn van koolzaad, matrassen van 'natuurlijk latex' en heel veel producten waarbij afgedankte PETflessen zijn gebruikt; het is rijp en  groen door elkaar, maar de overheersende kleur is duidelijk.

Een ander verhaal is het gebruik van natuurlijke grondstoffen. Houten meubelen, vloeren van kurk, wollen dekbedden, karpetten van sisal, matrassen waarin kokos, paardenhaar, wol en andere natuurlijke materialen zijn verwerkt, zijden beddengoed; alles wat een levende oorsprong heeft is oké, zo luidt de gedachte.

Als bovenstaande niet van toepassing is, zet je als fabrikant zonnepanelen op het dak of schaf je een Tesla aan. Zo kan iedereen wel iets bedenken waarom hij kan aantonen ontzettend 'groen' bezig te zijn en dat communiceren naar bijvoorbeeld de klanten, meestal retailers. Die dat op hun beurt weer kunnen vertellen aan hun klanten, de consumenten.

Alleen blijkt dit laatste toch lastig. Veel consumenten vinden zo'n verhaal over duurzaamheid best aardig, maar de meerwaarde is er voor hen vaak niet.

Wel is mij de afgelopen weken wederom duidelijk geworden dat veel bedrijven uit het mkb op hun manier bezig zijn om duurzamer te werken. Zeker, er zit veel greenwashing bij met goedkope marketingpraatjes, maar er gebeurt wel wat. Bovendien valt het redelijk concreet te maken en uit te leggen.

Dat is het grote probleem dat de overheid heeft gecreëerd. Er zijn in 2015 in Parijs ambitieuze klimaatdoelstellingen afgesproken waarvan blijkt dat die nu al niet haalbaar zijn, vooral omdat de overheid te weinig stappen heeft gezet om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en daarmee te voorkomen dat de temperatuur op aarde te snel stijgt. Dat hierdoor de kans op een Elfstedentocht nog verder afneemt, is vervelend, maar betreft mondiaal slechts een klein kikkerlandje.

'Klimaat' is een veel te abstract begrip en er zullen veel concreter plannen moeten komen om iedereen 'mee' te krijgen. De woon-en inrichtingbranche is hierin geen koploper, maar maakt wel stapjes. Groen is voor dit jaar een trendkleur dus dat zullen wij in het interieur veel tegenkomen. Normaal gesproken vervaagt zo'n kleur vrij snel om plaats te maken voor een nieuw verzonnen trendy kleurtje. In figuurlijke zin zou het mooi zijn als deze groene golf nog jarenlang doorrolt. In vijftig tinten groen, waarom niet? 

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten