Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Heimtextil: gigantisch aanbod, weinig vernieuwingen

Een gigantisch aanbod zonder echte uitschieters, zo zou je Heimtextil 2013 kunnen karakteriseren. Veranderingen zijn niet zozeer zichtbaar in de producten, maar in de herkomst ervan en de herkomst van de bezoekers.


Het aankondigen van ‘Heimtextil India’ aan het eind van de Heimtextil op 12 januari geëindigde beurs in Frankfurt is veelzeggend. Heimtextil is Frankfurt was en is nog steeds een wereldbeurs, maar de laatste 10 jaar heeft de beurs aan belang ingeboet en is het aantal bezoekers teruggelopen. Tegelijkertijd is Messe Frankfurt wereldwijd bezig het beursconcept uit te venten en medio 2014 komt er een Heimtextil India in New Delhi. India is een groot land in de productie van textiel en met de groeiende economie wordt het ook als afzetmarkt steeds belangrijker. Met de beurs in New Delhi betekent het dat de Messe Frankfurt wereldwijd al meer dan 40 textielbeurzen organiseert.

Minder bezoekers, meer exposanten
Dit jaar trok de beurs 66.000 bezoekers, iets minder dan vorig jaar. Procentueel steeg het aantal internationale bezoekers tot 67% wat aangeeft hoe belangrijk de beurs is voor mensen buiten Duitsland. Het aantal exposanten steeg licht, maar zegt op zich niet zoveel. Duidelijk is de opkomst van landen als India en China en niet te vergeten Turkije. Belgische weverijen en ook textielbedrijven uit andere Europese landen hebben het duidelijk moeilijk; bepaalde namen die jarenlang op de deelnemerslijst stonden, bleken dit jaar verdwenen. Aan de andere kant wist de beurs toch een aantal ‘grote namen’ te trekken, maar het belang daarvan is afgenomen.

Innovaties bij behang 
Dat komt mede doordat trends snel worden opgepakt en uitgewerkt zodat ook uit ‘verre landen’ actuele producten (kunnen) komen. Op productniveau bleek wandbekleding de topper als wij kijken naar vernieuwing en innovatie. Hoewel door de enorme hoeveelheid verschillende collecties er geen duidelijke behangtrend valt te destilleren, zijn zichtbare en voelbare structuren het meest in het oog springend. Mooi waren de presentaties (in hal 11) van aanbieders uit het betere segment bed- en badtextiel. Ook de grote hoeveelheid (textiel)designers en designstudio’s is waardevol, net als de toenemende aandacht voor jonge designers en (door)startende bedrijven.

Prachtig weergegeven trends
Het absolute hoogtepunt van de beurs was de trendshow waar de trends werden gevisualiseerd in een verpletterende en kleurrijke omgeving. Waren de voorheen deze shows meestal een gestructureerde uitstalkast van veel stofstalen gelardeerd met onbegrijpelijke toeters en bellen, dit jaar was het een kakofonie van beelden, kleuren en ‘stemmingen’ die toch een zekere eenheid vormden. Verantwoordelijk hiervoor was Stijlinstituut Amsterdam. Het is te hopen dat naast de vele foto’s er een filmpje is gemaakt van de show want deze laat zich lastig in stilstaande beelden vatten, laat staan in woorden.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten