Niet verrassend, maar wel redelijk compleet en een stabiele factor van formaat, zo kun je de vorige week gehouden Heimtextil kunnen karakteriseren. Veel bezekers moesten wel wennen aan de nieuwe halindeling.
Het aantal standhouders van de begin januari gehouden Heimtextil in Frankfurt steeg tot 3.025. Het bezoekersaantal daalde licht tot 67.500 en dat is geen gekke score want de grootste bezoekersgroep van de beurs, zelfstandige winkeliers, neemt in omvang af en ziet ieder jaar meer omzet wegvloeien door internetverkopen. Tegelijkertijd wordt deze ontwikkeling door de beursorganisatie aangegrepen door gedurende de beurs lezingen te organiseren die direct of indirect te maken hebben met online verkoop. En ook lezingen hoe retailers hun winkel aantrekkelijker kunnen maken. Het is lastig te beoordelen in welke mate deze lezingen worden bezocht, maar het lijkt redelijk succesvol.
Magere trendshow
De grootste trekkers hierin zijn lezingen over trends. Heimtextil presenteert ieder jaar een show waarin deze trends worden gevisualiseerd en deze trekt raditiegetrouw veel belangstellenden. Dat was ook dit keer het geval hoewel de show zelf nogal magertjes was ten opzichte van voorgaande jaren. In dezelfde hal stond een groot aantal designers en ontwerpstudio's en daar was enig gemor hoorbaar; slechte verlichting, geen vloerbedekking, maar kaal beton en een moeilijk vindbare ingang.
Gewijzigde halindeling
In dezelfde hal stonden ook een aantal fabrikanten van grote digitale printers die ter plekke lieten zien hoe zij behang of stof van dessins kunnen voorzien. Ook hier waren diverse standhouders minder te spreken over de nieuwe indeling. Het zijn de bijverschijnselen van een grote verschuiving wegens een gewijzigde halindeling waar zeer veel standhouders mee te maken hadden. Het leidde tot zowel positieve als negatieve reacties.
Architect als doelgroep
Een nieuw element van de beurs was een segment onder de naam Interior, Architecture, Hospitality, waarmee men architecten en andere professionals in de projectwereld wil bereiken. De vele ruimte (en communicatie vooraf) die hieraan werd besteed, stond niet in verhouding tot het bezoek. Zoals zovele beursorganisaties wil ook de Heimtextil graag mensen uit projectwereld over de vloer krijgen, maar dat blijkt iedere keer een lastige opgave,
Slapen als lifestyle
Aparte aandacht was er voor het segment bedtextiel en dan met name dekbedden en kussens. Daarbij werd nadrukkelijk het belang van goed slapen betrokken en het viel op dat talloze bedrijven dit denken te kunnen verbeteren met allerlei toevoegingen aan kussens, matrassen en matrastijken. Fris, droog, muggenvrij, en vooral goed en gezond slapen kan blijkbaar worden bereikt door chemische toevoegingen óf door het gebruik van natuurlijke materialen. Slapen wordt soms ook gepromoot als een 'lifestyle'.
Duurzame producten
Het gebruik van natuuurlijke materialen is onderdeel van een steeds breder uitgdragen visie om duurzaam te produceren of duurzame producten te maken. Dekbedden gevuld met dons of wol, lakens van biokatoen of (rol)gordijnen genaakt van gerecyclede petflessen zijn het gevolg daarvan. Al jaren geeft de beursorganisatie een boekje uit met 'groene' exposanten en dat wordt ieder jaar dikker.
Digitaal printen
Naast digitalisering in het algemeen is digitaal printen een terugkerend thema op de beurs. Veel behang wordt digitaal geprint, net als dekbedovertrekken en gordijn- en meubelstoffen. De mogelijkheden worden steeds groter en de prints beter, maar gezien het enorme aanbod van de 'traditioneel' geweven stoffen blijkt het nog steeds een nichemarkt te zijn. Het nadeel dat digitaal printen nog steeds relatief duur is, wordt deels gecompenseerd door het feit dat voor digitaal printen weinig meters nodig zijn; daardoor is maatwerk makkelijk en snel te leveren, ook bij een gering volume.