Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Herstart Enia met verschillende soorten vloerbedekking

Een paar jaar geleden ging tapijtfabrikant Enia Carpet failliet. Vanuit Zwitserland duikt nu de naam Enia Flooring op en onder die naam komen diverse soorten vloerbedekking op de markt. Dus niet alleen tapijt.

Een paar jaar geleden ging Enia Carpet failliet. De internationaal opererende firma draaide in Nederland niet slecht, maar door verliesgevende activiteiten in andere landen ging het hele bedrijf ter ziele. In Nederland verkocht Enia onder de merknamen Parade en Bonaparte en die merken werden verkocht aan concurrent Desso. Die liet de merken te lang bungelen waardoor fors marktaandeel werd verloren, maar op zich zijn beide merken nog springlevend. Enia niet, die naam verdween van de markt.

Diverse soorten vloerbedekking
Nu blijkt in Zwitserland Enia Flooring International AG (www.enia-flooring.com) te bestaan en dat bedrijf is sinds mei bezig om diverse soorten vloerbedekking in de markt te zetten. Dat waren tot nu toe vloeren van pvc, kurk en vinyl. In september komt tapijt daarbij en het is de bedoeling om het geheel te complementeren met parket en laminaat. Enia Flooring produceert deze producten niet zelf, maar besteedt dat uit. De firma gaat puur de vermarkting doen waarbij de naam Enia Flooring de overkoepelende naam is. Het is de bedoeling om het merk over heel Europa uit te rollen.

Besmette naam
In diverse Duitse vakbladen wordt opgetogen gereageerd op de wederopstanding van de voormalige tapijtfabrikant, maar tevens wordt opgemerkt dat de nieuwe Enia niets te maken heeft met de oude Enia. Opvallend is wel dat logo en pay off (room for inspiration) hetzelfde zijn. Over wie er nu precies achter het bedrijf zit is wat gerommel, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat een ‘besmette’ naam ineens weer in de schijnwerpers komt.

Maximaal & Mooi
De Zwitsers zelf zien dat anders en zijn lyrisch over zichzelf. Ik citeer een persbericht uit mei: ‘Ontdek bij Enia Flooring hoogwaardige vloerbedekking voor individuele leef- en werkruimtes. De wereldwijd beste designers en meest innovatieve technologieën inspireren ons voortdurend tot steeds weer nieuwe creaties die uw woonwereld nog mooier maken. De vloeren uit geprüfte kwalitatief sterke fabrieken vervullen de hoogste eisen- voor maximale levenskwaliteit zonder concessies te doen aan de functionaliteit. Precies zoals men van een Zwitsers ‘traditiemerk’ als Enia mag verwachten.’

Bedenkelijke bijklank
Het persbericht staat bol van gezwollen taal en ook de berichten die daarna verschenen hebben een hoog hosanna-gehalte. Kwaliteit en creativiteit in ieder detail, een bepaalde lifestyle, optimale functie, focus op innovatie, trendsetter, inspirerend, hoogste eisen aan kleuren en design, frisse impulsen, uitzonderlijke keuzes, individueel karakter, exclusieve elegantie, enzovoort, enzovoort. Ook spreekt Enia Flooring van ‘een gerenommeerd merk’. Deels is dat zo, maar zoals gezegd heeft het oude Enia Carpet een wat besmette naam. Navraag bij oud-Eniamedewerkers in Nederland doet de wenkbrauwen fronsen; wie durft een naam met een wat bedenkelijke bijklank te herintroduceren?

Bruin tapijt
Dit wetende, maakt het nog vreemder om de van superlatieven aan elkaar hangende persberichten te lezen. In het taalkundig übergebrauwel van die Zwitsers valt regelmatig het woordje natuur. ‘Trends zetten in overeenstemming met de natuur heeft bij Enia een traditie’, lees ik ergens. Toen ik dat las, moest ik denken aan een persbericht dat ik jaren geleden ontving over een nieuwe kwaliteit van Bonaparte (of Parade) in de tijd dat Enia nog marktleider was in Nederland. Het was in september en in het persbericht ging het over vocht dat opstijgt van de bosgrond, zonnestralen die door de bladeren vallen waardoor diffuus licht zichtbaar wordt, geuren die nauwelijks waarneembaar – maar toch merkbaar – aanwezig zijn en tinten die verraden dat de natuur als inspiratiebron diende. Uiteindelijk bleek het nietszeggende taalgebruik nodig om te vertellen dat het om een bepaalde kleur bruin ging. Maar ja, Parade (of Bonaparte) kon moeilijk zeggen: wij hebben een aardig bruin tapijt voor u ‘ontwikkeld’ en dat ziet er best leuk uit.

Pieken en dalen
Het Zwitserse Enia Flooring heeft wel lef, het bedrijf stapt als nieuwkomer in een verzadigde en hoogst competitieve markt. Gezien het gigantische gebla-bla lijkt mij dat Enia in ieder geval in Nederland een andere toon moet aanslaan, mochten zij hier de markt willen betreden. Want Nederlanders zijn behoorlijk nuchter. Landschappelijk gezien mag Zwitserland veel pieken kennen, daarbij horen ook dalen. Als je in het vlakke Nederland boven het maaiveld uitsteekt, heb je al snel een probleem. Maar al die gelijkheid is zo slecht nog niet. Want hoe gelijker het oppervlak, hoe makkelijker je die vloer legt.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten