Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Het evenwicht tussen geven en nemen

Afgelopen weekend liep ik in Frankfurt op de beurs Tendence. Daar stonden hallen vol met onnodige producten. Wat te denken van een zeepje in de vorm van een gebakje (je wast je handen er niet mee want dan is de sjeu van het product weg), een kunststof kikker als telefoonhouder (onpraktisch want je moet altijd naar de kikker om je telefoon er in te zetten), een gieter in de vorm van een flamingo (onhandig want de opening van zijn bek is wat raar geconstrueerd), een houten snijplank met gaten erin alsof het een dikke plak kaas is (onpraktisch want juist in die gaten blijven resten zitten) en een flesje bier van stof (wat valt er nu te zuipen?)

Glazen vissen op een steeltje
Dan heb ik het nog niet over glazen vissen op een steeltje, een wit porseleinen hond met blauwe stippen, een plastic doodshoofd met zonnebril, een kaars met champagnegeur en een metalen paashaas met een mandje op zijn rug vol nep narcissen. Dit naast kussens, windlichten, kaarsenstandaards, schalen, vazen, kurketrekkers, spaarpotten en tuinkabouters in alle soorten, maten en materialen. Kortom: bijna allemaal onnodige producten of producten die je al lang in huis hebt, in wat voor vorm dan ook.

Exposanten strikken
De beurs is op zijn retour en kampt met dalende aantallen bezoekers en exposanten. Daarom gooit organisator Messe Frankfurt het roer om en wordt de beurs per volgend jaar vervroegd naar eind juni. Dan hebben (grote) inkopers meer tijd om te orderen voor het daarop volgende voorjaar, zo is de gedachte. Bovendien wil de organisatie nieuwe productgroepen binnenhalen en nieuwe exposanten strikken. Want het mag dan gaan om veelal niet noodzakelijke of bruikbare producten, mensen willen ze wel blijven kopen.

Onnutte spullen kopen
Het weekend vóór de beurs in Frankfurt werden in Nederland &Trendz en ShowUP gehouden, inhoudelijk soortgelijke beurzen maar vele malen kleiner. Beide trokken echter wel meer publiek dan voorgaande edities hoewel in absolute getallen een schijntje ten opzichte van Tendence. Die getallen zeggen niks, alleen dat retailers graag onnutte spullen kopen omdat hordes consumenten daar gecharmeerd van zijn. Je hebt zelf teveel zooi in huis, maar je geeft met graagte een ander iets wat ie niet nodig heeft. Want het is zo leuk om te geven.

Geven & nemen
Omdat iedereen dat doet, blijft de markt in stand. Gelukkig zitten er tussen al die flauwekulproducten ook talloze mooie, aparte en zeker ook geinige producten. Dat maakt al die beurzen leuk om te bezoeken. Je wordt gek van de variëteit, je wordt gestoord van de stupiditeit van sommige producten, je zou sommige dingen meteen kapot willen slaan vanwege de lelijkheid, maar de totale absurditeit van het geheel maakt het weer behapbaar. En het principe blijft: als jij geeft, krijgt de ander. En omdat de ander krijgt, geeft hij wat aan jou.

Op dit menselijke principe draaien die beurzen.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten