Het jaar moet nog beginnen, maar het meest misbruikte woord voor 2018 is reeds bekend: lab.
Lab? Ja, lab. Lab is de afkorting van laboratorium, maar dat klinkt te chemisch en te witte-jasserig. Bovendien bekt la-bo-ra-to-ri-um niet lekker. Het verwijst naar een plek waar onderzoek wordt gedaan, waar iets gebeurt, waar het bruist, waar misschien iets nieuws wordt geboren. Het klinkt spannend, maar is het vaak niet. Lab is lekker kort, maar is een mode naampje.
Koploper hierin is de Dutch Design Week die ieder jaar in oktober wordt gehouden. Voor de editie van dit jaar turfde ik onder meer: What if Lab, Lab-1, Brabant Living Lab, Waag Society's Creative Care Lab, Social Lab Days, Material Sense LAB en Mobile Miniature Make Lab. Het kon verwijzen naar een gebouw, een tentoonstelling, een idee, een 'platform', een vrachtwagen en soms was het nogal onduidelijk waar dat woord lab voor stond. O ja, de muziek tijdens de Dutch Design Week werd ten gehore gebracht onder de naam DDW Music Lab.
Ook minder designgerichte bedrijven of organisaties gebruiken met graagte het woord lab. In beursgebouw De Woonindustrie zat een paar jaar Light Lab, een aanbieder van verlichting. Het bedrijf is iniddels verdwenen. In het gebouw zit ook een grote glazen ruimte die luistert naar de naam Het Lab. Een exposant van woonaccessoires en kunstbloemen heeft daar zijn showroom.
Vorige maand introduceerde de webwinkel Made.com TalentLAB, een platform waar iedereen zijn (meubel)ontwerp kan droppen waarna volgens het principe van meeste stemmen gelden het in productie wordt genomen. Twee jaar eerder introduceerde brancheorganisatie CBM het idee 'Fieldlab meubelindustrie', een soort overlegplatform.
Zo verspreidt het labvirus zch door de branche en gaat het ook de grens over.
De meubelbeurs IMM, aanstaande januari in Keulen, biedt ruimte aan jonge designers die zich hebben verenigd in 'designs labs', zo meldt de beursorganisatie. De beurs geeft dit keer extra aandacht aan verlichting en heeft daarvoor het motto Light Labs bedacht. Een paar dagen eerder staat op de vloerenbeurs Domotex in Hannover het bedrijf CP Parquet Lab Design als exposant. En op de beurs Heimtextil in Frankfurt worden lezingen gehouden onder de naam Talent Lab Lectures.
Toch loopt Duitsland een beetje achter met deze ontwikkelingen. Anders gezegd: Nederland loopt voor. Zo wilde het Nederlands Interieur Instituut al in 2013 een beurs organiseren met de naam Interieur Vak Lab. Het ging niet door wegens gebrek aan belangstelling.
Al veel eerder, in 1914, startte Philips in Eindhoven met het Philips Natuurkundig laboratorium, al snel NatLab geheten. Dat was een broeiplaats voor het ontwikkelen van ideeën en vooral na de Tweede Wereldoorlog was er sprake van een grote bloei die tot begin jaren zeventig duurde. Onder andere de uitvinding van de cd kwam hier vandaan.
Het NatLab is min of meer opgelost in de huidige Philips High Tech Campus, maar wat zag ik in het programmaboekje van de afgelopen Dutch Design Week? Dat er iets te zien was op de locatie van het NatLab! Helaas, ik ben er niet geweest. Maar het is wel een plek die de naam lab verdient.
En die andere labs? Dat zijn vooral mensen, bedrijven, organisaties en instellingen die interessantig willen doen en lijden aan geestelijke bloedarmoede om iets origineels te verzinnen. Die labs zijn modeverschijnselen, let maar op. In 2018 zullen ze als woekerend onkruid overal overal opduiken.
Aribert Guiking