Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Het kost een paar centen……en wat heb je dan?

Leden van brancheorganisatie Inretail kunnen met 500 euro korting deelnemen aan een masterclass op universiteit Nyenrode. Wat krijg je ervoor, na aftrek van die 500 euro?

‘In 2 dagen naar een nieuw businessmodel voor jouw retailorganisatie’. In vette letters, gevat in een knalgeel kader (de nieuwe huisstijlkleur) laat brancheorganisatie Inretail (voorheen CBW-Mitex) op de site weten dat er een masterclass wordt georganiseerd voor de leden. ‘Ben je werkzaam in een grote of kleine retailorganisatie? En merk je dat jouw huidige businessmodel door de veranderende marktomstandigheden niet meer het gewenste resultaat oplevert? Wil je naar een nieuw businessmodel toe, maar weet je niet hoe? Dan biedt een nieuw businessmodel misschien kansen. Maar hoe pak je dat aan zonder voor duizenden euro’s specialisten in te huren? Kom naar de Masterclass en leer met een frisse blik weer naar uw eigen organisatie te kijken en zelf de touwtjes in handen te nemen.’

Cadeautje
Inretail geeft direct een cadeautje aan leden die willen meedoen aan de masterclass: 500 euro korting. Geen 1995 euro, maar slechts 1495 euro. Op zich al een fors bedrag, maar de tweedaagse masterclass wordt dan ook gegeven op Nyenrode. Nyenrode is een particuliere universiteit die naast het geven van onderwijs ook veel (duur) betaald onderzoek doet en zich profileert als Nyenrode Business Universiteit. Daarbij hoort ook het geven van masterclasses en je zou Nyenrode kunnen betitelen als ‘ondernemende universiteit’. Fysiek staat de universiteit wel wat af van ondernemers. Nyenrode is gevestigd in een oud kasteel, compleet met slotgracht en ophaalbrug.

Poten in de modder
Of daar ook ondernemers werken, is de vraag en wie de cv’s van medewerkers bestudeert, ziet een indrukwekkend aantal professoren, doctoren, doctorandussen en meer gestudeerd volk passeren. Knappe koppen die wellicht uitstekend kunnen onderzoeken of adviseren, maar die zelden zelf op de winkelvloer hebben gestaan. Ja, als consument – niet als retailer. Gelukkig huurt Nyenrode voor masterclasses vaak - ook voor bovengenoemde masterclass - externe experts in en reken maar dat die wat hebben te vertellen. Alleen, dat is het nadeel van veel experts; zij hebben zelden met hun poten in de modder gestaan. Zij weten veel, kunnen helder analyseren, prikken door zaken heen, zien blinde vlekken, maar ontberen de praktijk van de dagelijkse realiteit.

Businessmodellen
Nu heeft Harry Bijl, retailspecialist bij Inretail, een belangrijke inbreng in de totale masterclass en dat lijkt mij een hele geruststelling. Hij heeft dagelijks te maken met retailers die helemaal geen tijd hebben om strategieën uit te denken, visies te ontwikkelen of nieuwe businessmodellen te ontwerpen. Die moeten gewoon knokken om klanten binnen te halen en te zorgen voor omzet. Retailers willen praktische handvaten, concrete voorbeelden en op de dagelijkse praktijk geënte zaken, dáár hebben zij wat aan. Natuurlijk moet je als ondernemer verder kijken dan vandaag, maar die ruimte is er vaak niet. Scholing is prima, maar dan wel graag doelgericht.

Concrete workshops
Bij Woonwerk weten ze er alles van. De stichting Woonwerk, mede gesubsidieerd door Inretail, heeft een batterij aan cursussen en scholingsmogelijkheden in de aanbieding, alle gericht op de woonretail. Al jarenlang probeert Woonwerk deze te slijten, maar er wordt relatief weinig gebruik van gemaakt. Sinds vorig jaar heeft Woonwerk ontdekt wat wel werkt: workshops die een dag of een halve dag duren. Concreet, met mensen uit de praktijk, snel, duidelijk en to the point. Dat blijkt aan te slaan. Misschien niet wetenschappelijk gefundeerd, maar wel herkenbaar en toepasbaar.

Dagelijkse hectiek
Natuurlijk is het goed om af en toe afstand te nemen van de dagelijkse hectiek en te reflecteren op de eigen dagelijkse bezigheden. Maar ik vraag mij af of leden van Inretail zitten te wachten op hooggeleerde meneren en mevrouwen die via een masterclass nieuwe businessmodellen proberen aan te reiken. Bovendien kost dat wel erg veel geld. En zo’n locatie is prachtig, maar vanuit de winkel naar zo’n kasteel met een gracht er omheen? Dat is echt een brug te ver.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten