Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Het plaatje en het praatje

Vol trots meldde de organisatie van de afgelopen week gehouden vt wonen & designbeurs dat de 2.500 aangeboden adviesgesprekken op de beurs volledig waren volgeboekt. Voor, tijdens en na het evenement werd uitvoerig gecommuniceerd over de adviesgesprekken van stylisten en architecten. Want het is al lang niet meer de beurs van leuk meubeltjes kijken op wat vroeger de Woonbeurs heette.

De laatste jaren is het accent van de beurs steeds meer richting advies gegaan ofwel in vt wonen taal ‘het antwoord op al jouw woonvragen van (ver)bouwen tot inrichten.’ Naast de stylisten en architecten op het ‘Adviesplein’ lieten ook talloze individuele deelnemers weten dat zij graag vragen wilden beantwoorden.

Als het niet om vragen en antwoorden ging, dan was het vaak kijken naar ‘totaalplaatjes’. Het ultieme totaalplaatje was te zien bij de ‘huizen’ van de verschillende woonbladen van Sanoma, uitgever én organisator van de beurs. In het vt wonen huis onder meer een oude winkel weegschaal, een gedateerde naaimachine en een keuken die vanuit de hoogte was volgehangen met potten en pannen als ware het een metalen slingerplant. En natuurlijk overal planten want de ‘botanische trend’ is hot.

Allemaal uiterst onpraktisch en onrealistisch, maar ouwe meuk is enorm populair en zo’n samengeraapt geheel (afstylen heet dat) schijnen mensen mooi te vinden. Zelfs retailketen Karwei had een ‘realistisch’ ingerichte stand waardoor het deed voorkomen alsof het een woonwinkel is, terwijl het in realiteit een pure bouwmarkt is. Maar ja, het totaalplaatje – daar gaat het om. Dat scoort.

Pakweg 15 jaar geleden sprak ik een winkelier die was gespecialiseerd in massief houten vloeren (toen heel erg in de mode) en zich beklaagde dat mensen ‘met een uitgescheurde pagina van zo’n woonblad binnenkomen, een foto tonen en zeggen: zo’n vloer wil ik hebben.’ Advies geven was er niet bij. De keuze was al bepaald, constateerde hij.

Zo’n 10 jaar geleden probeerde de beursorganisatie winkeliers naar de beurs te krijgen, maar dat mislukte volledig. Vrijwel geen hond ging er heen.

Ik denk dat ook dit jaar er weinig winkeliers naar de beurs zijn geweest. Zelf denken ze veel kennis in huis te hebben - vooral productkennis - en dat zal best, maar veel consumenten zijn daar niet in geïnteresseerd; ze weten al bij binnenkomst in de winkel wat ze willen. Daarbij opgegeild door woonbladen en fijne plaatjes op Instagram en Pinterest.

Daar ga je dan met je kennis en je adviesfunctie die je jezelf voorhoudt. Zo’n consument die precies weet wat ie wil, zonder te beseffen of het fraaie plaatje letterlijk en figuurlijk wel past in zijn interieur. Dat kan best vervelend worden als het later toch niet blijkt te bevallen. Want tja, voor advies gingen ze toch naar de beurs?

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten