Meubelfabrikant Pastoe gaat online verkopen. Ook wil het merk een jongere doelgroep aanspreken, de kwaliteit en levertijd verbeteren en meer nadruk leggen op functionaliteit in plaats van esthetiek. De aanzet tot deze veranderingen komt van de nieuwe directeur Rudy Stroink.
Meubelfabrikant Pastoe wil online gaan verkopen, zo laat de nieuwe directeur Rudy Stroink in het blad de Architect weten. Misschien een slimme zet want het bedrijf loopt al jaren niet zo best en met wat online verkoop kan de omzet wat worden opgekrikt. Vorig jaar vierde Pastoe het 100-jarig bestaan met een tentoonstelling en een dik boek, maar fysiek moet de fabrikant al jaren inkrimpen en een - internationaal - goede naam staat niet garant voor commercieel succes. Maar dat gaat veranderen. Want Stroink heeft ideeën.
Andere focus
Stroink heeft wel vaker ideeën en die hebben vaak te maken met ontwikkelingen in de vastgoedsector. Hij was projectontwikkelaar, liftte mee op de golven van de wildgroei in de jaren negentig en daarna, ging failliet, houdt zich nu bezig met herbestemming en herinrichten, zegt ‘affiniteit met meubels en interieur’ te hebben en moet Pastoe nu een duwtje geven richting de toekomst. Hoewel Stroink optreedt als directeur ad interim wil hij wel even wat lijnen uitzetten. De collectie wordt uitgedund, er komt meer focus op functionaliteit in plaats van esthetiek, de levertijd moet beter, kasten zullen vooral via de fysieke retail worden geleverd en de andere meubels (vooral) online. Stroink wil ook ‘een jongere generatie aan het merk binden’ en ‘voor hen is prijs heel belangrijk’, zo weet hij.
Online verkoop
Dat gaat wringen want designmeubelen zijn peperduur en dat pikken consumenten niet meer. De mogelijkheden van internet doen daar nog een schepje bovenop en prijsvergelijken is simpel. Het is zelfs zo dat designmerken rechtstreeks via internet worden verkocht. Gelderland verkoopt via Wehkamp, Vitra doet het met een eigen site en er zijn talloze online winkels die designmeubelen van diverse merken aanbieden. Een relatief nieuw fenomeen zijn webshops die ‘jong design’ verkopen, dat wil zeggen producten van onbekende merken en vaak afkomstig van jonge designers die niet aan de bak komen via de route fabrikant-winkel-consument. Een aantal van hen levert zelfs rechtstreeks via een eigen site. Hoezo hebben designmeubelen uitleg nodig van een winkelier? Gewoon kijken, scrollen, vergelijken, klikken en klaar. De retailer heeft het nakijken.
Verkoop via fysieke winkel
Meubelfabrikant Leolux pakt het anders aan. Vorige week opende de eerste Leolux Select Store bij Van Waaij Interieurs in Benthuizen waarbij de retailer fors ruimte schept voor dat ene merk en zich hiermee als winkel profileert. Zowel fabrikant als dealer geven aan dat zij de klant fysiek willen aanspreken. Ook de Duitse meubelfabrikant Rolf Benz deed al eerder zoiets bij Gasse Wooncentrum in Mijdrecht. Beide winkeliers verkopen ook Pastoe. Nog wel. Want als Pastoe nu ook eens kasten via internet gaat verkopen?
Merken moeheid
En waarom ook niet? Dure horloges, dure designkleding, zelfs exclusieve kunst is via internet te koop. Er zal wellicht wel wat van de prijs af moeten want zelfs belachelijke dure merken als Louis Vuitton en Gucci schijnen last te hebben van brand fatigue, merken moeheid. Luxury fatigue schijnt ook te bestaan, maar dat moet in Nederland nog voet aan wal krijgen. Morgen opent de Miljonair Fair in de RAI en dat heet nu Masters of LXRY. Gezien dat laatste woord hebben ze toch wat letters moeten inleveren, dus ook de Nederlandse rijken moeten blijkbaar een beetje op de centen letten. Er staat overigens welgeteld een meubelmerk op de beurs: Extreme Luxury. Spuuglelijk spul als ik afga op de foto’s op de site van de beurs.
Op de kast
Pastoe staat er niet en gezien hun imago denk ik ook niet dat het merk zich daar tussen die bling-bling thuis zou voelen. Ook niet met Rudy Stroink aan het roer. Ik ben benieuwd wat hij er van gaat bakken. Hij houdt van grootspraak, maar misschien is dat nodig om het bedrijf wat op te schudden. Dan is het wel handig als er wat rust in de tent komt want op het personele vlak lijkt het wel een duiventil, zo blijkt uit ontvangen mails van de afgelopen weken. Antwoord geven op gestelde vragen lukt nog niet, noch telefonisch, noch via internet. Ik zou daarom nog even wachten met dat modieuze gehijg over online verkopen. Zo jaag je misschien al in een vroeg stadium de klanten op de kast. Zelfs als deze van eigen makelij is.
Aribert Guiking