Vrouwen zijn de beslissers als het om interieuraankopen gaat en eigenlijk geldt dat voor bijna alle aankopen. Winkeliers spelen daar veel te weinig op in. Terwijl het eigenlijk zo simpel is.
Zondag is het Moederdag en dan worden weer alle clichés uit de kast getrokken. Prangende vraag: Wat gaan wij daaraan doen en wat gaan wij geven? Meteen de antwoorden: wij gaan op bezoek en geven een bloemetje. Of parfum. Dit geldt voor ongeveer 70% van alle Nederlanders en dat percentage is door de jaren heen redelijk constant. Moeders hoeven zondag even niet na te denken over nieuwe spullen in huis, dat doen anderen. De andere 364 dagen nemen de dames het heft weer in handen en zo gaat het jaar in, jaar uit.
Vrouwen willen goed gevoel
Iedereen weet dat vrouwen dé beslissers zijn voor interieuraankopen en dat geldt eigenlijk voor vrijwel alle andere producten in en rond het huis. Winkeliers zouden zich dan ook vrijwel uitsluitend op vrouwen moeten richten want die kerels zijn eigenlijk niet meer dan aanhangwagens met remmende werking. Antje Verstl weet dat heel goed. Antje Verstl is een Duitse ‘expert in visual merchandising’ die in binnen- en buitenland tuincentra advies geeft hoe zij meer consumentgericht kunnen werken. ‘Tuincentra moeten het vrouwen naar de zin maken. Hoe? Door te bieden waar ze van houden. Eigenlijk álle vrouwen houden van bloemen en van kleur. En van mode. En van iets dat gebruiksklaar is. En van spullen die haar een goed gevoel bezorgen.’ Aldus Verstl in een presentatie tijdens een vakbeurs voor boomkwekers.
Ideeën aanreiken
Ik pik deze quote van de site van het vakblad Tuinzaken en dat is een betrouwbaar blad en ik neem aan dat het citaat min of meer de juiste woorden van Frau Verstl aangeeft. Zij gaat in haar presentatie helemaal los en vertelt het publiek hoe de tuincentra vrouwen moeten aanpakken. De verslaggever noteert: ‘Zie het voor je. Mevrouw die komt winkelen wordt op ideeën gebracht, raakt geïnspireerd, wil dat ook hebben, bingo! Zo’n aanpak vergt dan wel van de winkel dat ie snel op de actualiteit inspeelt, dat ie creatief is en dat idee commercieel weet te vertalen. Dat is geen hogeschoolkunst maar slim en hard werken. Kom je als winkel met zo’n slimme aanpak, dan kom je binnen in het hart van mevrouw. En daar willen we zitten, toch?’
Lapjes stof verzamelen
Kijk heren (m/v), zo simpel is het dus: vrouwen aanspreken op punten waar zij gevoelig voor zijn. Zelfs sommige mannen snappen dat. Zo kwam ik Erik Schampers tegen en die man profileert zich als ‘marketinginnovator voor bouwen, wonen en winkelen vanuit vrouwelijk perspectief’. Erik hield een keer een lezing voor studenten van Hogeschool Avans uit Breda over de vastgelopen huizenmarkt. Erik is er van overtuigd dat als je beter naar vrouwen luistert, je dubbel zoveel woningen verkoopt ‘Denk je nu echt dat mannen het initiatief nemen tot een verbouwing? Nee, het zijn altijd vrouwen die iets gezien hebben in een woontijdschrift, lapjes stof verzamelen en met de plannen komen. Speel daar als bouwwereld dan ook op in. Help die vrouwen.’ Wederom: zo simpel is het, heren.
Naar buiten kijken
‘Toch is de traditionele marketing nog steeds mannelijk van denken en doen’, aldus de marketinginnovator. Erik: ‘Neem Funda, daar zie je allemaal foto’s van de buitenkant van woningen. Wil je vrouwen interesseren: plaats dan een foto van het uitzicht. Vrouwen redeneren dat ze dagelijks meerdere keren naar buiten kijken, het aanzicht zie je maar 1 of 2 keer per dag.’ Projectontwikkelaars die in brochures vooral melding maken van vierkante meters en platte tekeningen zijn volgens onze Erik helemaal verkeerd bezig. ‘Natuurlijk, mannen en vrouwen doen samen de aankoop, maar de vrouw is degene die het project selecteert waar naar gekeken wordt. Verkoop daarom de beleving, dat is wat belangrijk is.’
Stalen weggeven
Bij dat woordje ‘beleving’ haakte ik af want daar krijg ik spontaan jeuk van. Maar de eenvoud van de oplossingen die de heer Schampers aandraagt, zijn geniaal. Projectontwikkelaars moeten stoppen met platte tekeningen, makelaars moeten foto’s gaan maken van binnenuit de huizen en iemand moet vrouwen lapjes gaan geven want dan gaan zij plannen maken. Plannen om het interieur aan te passen, om te verhuizen, om….iets te gaan doen. Die lapjes kunnen worden aangereikt door woonwinkeliers die honderden stalen hebben hangen die zij nooit gebruiken of eigenlijk wel weg willen doen. Frau Verstl weet dat vrouwen van kleur houden, dus dat sluit mooi aan.
Actuele kleuren
Tja, dat vrouwen van mode houden en dat die stalen waarschijnlijk geen actuele kleur meer vertegenwoordigen, dat is even lastig, maar alla – daar moet mevrouw dan maar even niet op letten. Of zou zij zich daardoor voor het lapje gehouden voelen?
Aribert Guiking