Winkeliers en andere mensen die actief zijn in de woonbranche beleven nu drukke tijden. Het beursseizoen is begonnen en ze reizen zich een slag in de rondte om her en der de nieuwste producten te aanschouwen. Zo bezocht ik afgelopen maandag de najaarsbeurs in De Woonindustrie in Nieuwegein, het grootste fysieke platform waar professionals uit de woonbranche zich kunnen oriënteren en hun inkopen kunnen doen. Maar, zoals we inmiddels weten dat het in het oog van de orkaan vrijwel stil is, zo rustig was het afgelopen maandag in De Woonindustrie.
Opvallend, want maandag is altijd de drukste dag omdat veel winkeliers, voor wie die beurs primair is bedoeld, hun zaak die dag gesloten hebben. Daardoor hebben ze alle tijd om de beurs te bezoeken. Maar dat was geenszins het geval.
Tegelijkertijd werd in het naastgelegen gebouw de Beursfabriek een mini-beurs/super huisshow gehouden door een twaalftal aanbieders uit het hogere segment. Daar liep het welhaast storm met redelijk koopgrage klanten. Hoe kan dat?
De exposanten van de mini-beurs opereren in het hogere segment en hun klanten die de jaren durende crisis hebben doorstaan, draaien nu weer lekker. In De Woonindustrie zitten voornamelijk aanbieders uit het middensegment en voor een aantal daartoe behorende retailers is het nog steeds kwakkelen. Zonder uitzicht op verbetering.
Is het de voorbode van het verdwijnen van het middensegment zoals zogenaamde retailexperts al jaren verkondigen? Daar geloof ik niets van. Het middensegment zal blijven bestaan en blijft veruit het grootste segment. Er zitten echter wel veel grijze muizen tussen en die ‘onzichtbaren’ zullen afvallen.
Ondertussen draait de beurscarrousel verder en zullen exposanten her en der verzuchten ‘dat het vroeger beter was’ en ‘dat die tijd niet meer terugkomt’. Dat weet ook de beursorganisatie van De Woonindustrie, maar wat doet men er aan om nieuw elan binnen te brengen? Waarschijnlijk niets want er valt over een poosje een cadeau naar binnen. Begin volgend jaar komt er een heel contingent nieuwe exposanten bij, afkomstig uit de Jaarbeurs. Een plek waar de zaak jaar na jaar is verschraald en men van lieverlee elders onderdak zoekt.
Leuk om de leegstaande meters in Nieuwegein op te vullen en het zal vast wat nieuw bezoek opleveren. Maar structureel verandert er niets.
Het wordt tijd dat er eens een fikse storm opsteekt in Nieuwegein. Geen storm die de bomen doet kraken, maar een storm die mensen wakker schudt.
Een storm die ook (potentiële) bezoekers doet ontwaken.
Aribert Guiking