Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Histor geeft kleurtrends en maakt er een potje van

‘Ieder jaar in New York worden maatschappelijke trends besproken en beschreven door een grote groep deskundigen op het gebied van o.a. design, kunst, techniek en sociale economie. Voor 2016 staan verandering, vernieuwing, aanpassing en ontdekken centraal. De kleurontwerpers van Histor hebben dit thema vertaald naar vier kleurgroepen passend bij een avontuurlijke reis, die we – soms gedwongen – maken in een wereld die snel verandert.’ Dit is het begin van een persbericht van het verfmerk Histor dat ik deze week mocht ontvangen. De bedoeling is duidelijk, vertellen wat de kleurtrends van komend jaar gaan worden en kort de achtergrond hiervan schetsen. Maar wat zijn nou precies die kleurtrends?

Altijd vier trends
Het trendpalet geeft iedereen houvast om een eigen vertaling te maken van hun reis door het onbekende via de paletten eclectische expressie, volmaakte imperfectie, delicate helderheid of beschermende kracht. Ja, dat staat er echt. Die paletten zijn de vier trends die Histor onderscheidt en vervolgens wordt kort ‘uitgelegd’ wat ermee wordt bedoeld. Ik zal u de uiteenzetting bewaren, maar zoals gewoonlijk moet je een paar maal lezen wat er nu eigenlijk staat. Dat is altijd zo als ‘deskundigen’ gaan vertellen wat de komende trends volgens hen gaan worden. Dat zijn er altijd vier, ze hebben ieder jaar een andere naam en in feite is het ieder jaar hetzelfde liedje: een trend met hippe, avantgardistische elementen, een eco, bio of natuurtrend, een middle of the road trend en eentje naar keuze. Daar worden etiketten op geplakt die onderling enige samenhang vertonen, maar je kunt ze net zo goed 1, 2, 3 en 4 noemen.

1 op 1 overnemen
Journalisten, redacteuren, bloggers en anderen die vinden dat zij een stukje moeten of (denken te kunnen) schrijven, nemen dat graag over. Het staat interessant, je kunt net doen of je heel erg bij de tijd bent, er zit vaak aardig beeldmateriaal bij en je hebt weer snel een pagina gevuld of een stukkie op de site erbij. Ik doe het nooit want ik snap er geen ene hout van. Vaak worden die trends gerelateerd aan beurzen en op de beurs zie je dan de visualisering van die trends. Ik probeer dan nogmaals of ik dat kan doorgronden, maar helaas. Vaak vraag ik dan aan omstanders of zij het begrijpen en dan kijken zij mij wazig aan. Huh? Nee, dat niet maar ik vind het wel inspirerend. Zoiets. Ook aan collega-journalisten vraag ik of zij die trends ‘snappen’ en dan voelen zij zich betrapt want – hoewel zij eerder braaf die trends 1 op 1 overnamen – begrijpen zij er niets van. Advies: niet lezen die stukjes.

Geheimtaal decoderen
Inmiddels weet ik dat die trends houvast moeten geven aan fabrikanten/leveranciers om te kiezen voor een bepaalde richting die zij met hun producten kunnen inslaan. Vaak maken zij gebruik van stylisten of anderen die de geheimtaal van trendwatchers kunnen decoderen. Die mensen hebben voelsprieten die ik ontbeer.
Eergisteren was er een bijeenkomst voor persmensen om zich te laten voorlichten over de beurs Intirio, begin februari te houden in Gent. Ook die beurs gebruikt een trendwatcher en zij was aanwezig om het persvolk vast even bij te praten. Ik verwachtte wederom een hoop vaag geklets, maar het viel mee. Sterker nog, het was vrij kort en redelijk duidelijk. Het kan dus anders, dat blijkt.

Kleurloos
Ik las nog eens het bericht van Histor want totale flauwekul kan het toch niet zijn? Na drie keer lezen en wat fantasie werd het wat minder mistig. Toch vind ik het vreemd want Histor is een consumentenmerk dat je in de bouwmarkt en dhz-zaak aantreft. Wie gaat voor hen die trends vertalen? De redacteuren bij de vakbladen kunnen het niet in normale woorden uitleggen en waarom zouden hun collega’s bij publieksbladen dat wel kunnen? Ik zou als Histor volgende keer gewoon wat trendkleurtjes tevoorschijn toveren en dat kletsverhaal achterwege laten. Want die woordenbrij is net als het door elkaar husselen van een aantal verschillende kleuren; dat wordt een kleurloos geheel.

Of is dit een pr/marketingstunt in navolging van de in oktober gelanceerde kleurbedenktijd? Daarmee mag je een maand nadenken of je de gebruikte verf wel de goede kleur vindt. Krijgt dat trendgeklets ook een maand reactiebedenktijd?

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten