Katoen is een natuurlijk materiaal en daarom kan je er een 'groen' label aan hangen. Toch moeten de Amerikaanse katoenboeren hard lobbyen om hun producten onder de aandacht te brengen.
Al jaren staat op de beurs Heimtextil een grote stand van Cotton USA, de lobbyclub van Amerikaanse katoenboeren. Ook dit jaar was dat het geval en twee weken geleden liet Cotton USA in Frankfurt op de beurs weten wat voor een geweldig product de leden produceren. Naast de presentatie van handdoeken, lakens en badjassen stonden op de stand displays met informatie en via een grote wand van de stand werd gecommuniceerd hoe goed en 'groen' die producten uit de Verenigde Staten wel niet zijn.
Koeienletters
En nog belangrijker: hoe netjes deze producten worden geproduceerd en hoe blij de klanten zijn met die Amerikaanse katoen. Uitspraken van afnemers staan in koeienletters op de wand waarbij clichés niet worden geschuwd: 'brengt toegevoegde waarde', 'geeft vertrouwen', 'de beste vezels' en 'in een woord: kwaliteit.'
Groener en vriendelijker
Op een andere wand wordt aangegeven hoe de productie is veranderd onder de vette kop: 'Katoen voor een groenere en vriendelijker wereld.' Daarin worden expliciete percentages genoemd van behaalde of gehaalde doelen, dat verschil is niet geheel duidelijk. Wat blijkt? Het grondverlies is/wordt gereduceerd met 50% (veel grond waait weg), een toename van 18% van de efficiency van het watergebruik, een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 39% en 15% minder energieverbruik bij de productie van zaden.
Landbouwgif
Het zijn cijfers die suggereren dat de katoenteelt steeds 'groener' wordt, maar het zijn in eerste instantie vooral maatregelen om efficiënter te produceren en dus kosten te besparen. Daar wordt een groen sausje overheen gegoten met termen als duurzaamheid en verantwoordelijkheid. Maar de werkelijkheid is dat de de productie van katoen extreem veel water vereist en dat er gigantisch veel landbouwgif op de planten wordt gespoten. Katoen is weliswaar een natuurproduct, maar een product waarbij het begrip duurzaamheid nauwelijks van toepassing is.
Vertrouwen
Begrijpelijkerwijs wordt daar met geen woord over gerept en het merk COTTON USA (altijd en overal in hoofdletters) wordt op de stand – en ook bij licentienemers her en der verspreid over de beurs – met grote labels aangeprezen: Cotton USA, the cotton the world trusts.
Aribert Guiking