De omzet van de detailhandel was in juli 5,5% hoger dan in juli 2021, meldt het CBS. Die verhoging is echter bedrieglijk want deze wordt veroorzaakt door prijsstijgingen. Het betekent feitelijk dat de omzet daalde.
De ruim 5% verhoging van de omzet in de detailhandel komt met name door de foodsector, die groeide met 9,0% in juli ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. In de non-foodsector was de groei een stuk lager en die plus is met name te danken aan drogisterijen, winkels in schoenen en lederwaren, kledingzaken en winkels in recreatieartikelen. De groei is relatief want het volume - de omzet gecorrigeerd voor prijsstijgingen - in de non-foodsector was 2% lager.
Daling omzet bij woonwinkels
De omzet van winkels in meubels en woninginrichting daalde met 7,1% ten opzichte van juli 2021. Als we rekening houden met de prijsstijgingen is dit omzetverlies cijfer nog hoger en het geeft aan wat te horen is bij menig woonwinkelier; het is rustig op de winkelvloer en de omzetten vallen behoorlijk tegen. Ook in juni was de omzet met -7,1% bij winkels in meubels en woninginrichting lager dan in juni 2021.
Kanttekening bij omzetverlies
Hierbij past wel een kanttekening want medio vorig jaar zaten we nog midden in de coronapandemie en was vakantie en uitgaan niet of nauwelijks mogelijk. Nu dat wel kan, wordt veel geld uitgegeven aan reizen uitgaan en horeca en is er minder neiging om geld te besteden aan het interieur.
Hogere online omzet
Na zes maanden van dalingen bij de online verkopen was de online omzet in de detailhandel in juli 5,0 % hoger dan in juli 2021. Die verhoging komt vrijwel volledig door de multichannelers, dus bedrijven die zowel een fysieke winkel als een webshop hebben. Daar groeide de omzet met 12,9%. Bij de pure webshops was de groei slechts 0,7%. Het lage cijfer geeft aan dat de groei bij de webwinkels stagneert. In coronatijd was de groei spectaculair omdat fysieke winkels vaak gesloten waren vanwege lockdowns. Nu deze drempel niet meer bestaat wordt er veel minder online gewinkeld.