Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Ik ga naar de beurs voor: plaatjes/praatjes/lekkere koffie

Volgende week begint met de beurs Heimtextil weer het beursseizoen en in de weken daarop volgen vele andere nationale en internationale beurzen. Er is geen scherpe scheidslijn te trekken, maar het lijkt er op dat de grote internationale beurzen hun aantrekkingskracht hebben behouden en de kleinere meer nationaal gerichte beurzen het omgekeerde laten zien, afgaande op de bezoekerscijfers.

In retrospectief heb ik nog eens gekeken naar voor- en nabeschouwingen van de laatste jaren en daarin is digitalisering het kernwoord. Het is nu ouwe koek, maar in 2013 was het nog nieuws om te melden dat de beurs in Frankfurt (Heimtextil), Hannover (Domotex) of Keulen (IMM) een app had ontwikkeld waarmee je op je smartphone de plattegrond van de beurs kon oproepen en daarin je 'eigen route' kon bepalen om snel van A naar B te kunnen komen. Ook werd door beursorganisaties trots gemeld dat je online (!) afspraken kon maken met standhouders. (De Blackberry had inmiddels plaatsgemaakt voor de iPhone waarvan de eerste versie in 2007 was verschenen).

Andere toen vermeldenswaardige zaken: lezingen over e-commerce, een congres over het belang van digitalisering in de meubelhandel, het verschijnen van grote printers op de beursvloer die ter plekke behang of gordijnstof printen, de toename van grote touchscreens waarop je door de collecties kunt swipen en het gebruik van tablets in plaats van papier om orders te noteren. Dat was nieuws!

Nu worden grote bestanden met uitgebreid fotomateriaal online verstuurd, zijn beursnoviteiten al lang te downloaden en hoef je eigenlijk niet meer naar de beurs om de nieuwigheden te zien.

Dat weten beursorganisatis en met lezingen, workshops, congressen, speciale shows en andere 'interactieve activiteiten' (wat een raar woord) worden bezoekers verleid om toch naar de beurs te komen en er zo lang mogelijk te verblijven.

Daarom is een goede catering belangrijk, kijk maar eens hoe druk het soms is in de restaurants en hoe rustig op de stands. Simpele zitjes – soms ter verbloeming van niet verhuurde standruimte – blijken prima ontmoetingspunten, veelal met wat koffie erbij. Er zijn talloze bezoekers die niet zozeer voor de nieuwigheden naar de beurs gaan, maar dat doen om afspraken om te zetten in concrete gesprekken. Soms verspreid over meerdere dagen.

Zo wordt de beurs niet de plek waar het primair gaat om de producten, maar om het fysieke contact met anderen. Wie toch fysiek producten wil zien, maakt even een foto met de smartphone, bordjes met No Photos ten spijt. Vroeger werd daarop gecontroleerd door de beursorganisatie, maar dat is niet meer te doen. Beurzen zijn ideale plekken voor digitaal jatwerk.

Aan de andere kant profiteren talloze standhouders daarvan want mooie plaatjes worden direct via social media de wereld ingeslingerd en dat is toch even mooi reclame. Het wachten is nu op de beursorganisatie die een wedstrijd uitschrijft voor de leukste beursplaatjes.

En als dat ook weer gewoon is geworden, gaat het om de leukste beurspráátjes. Maar wel in 30 seconden graag. En synchroon vertaald.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten